De eerste Internationale Strijkkwartet Biënnale

Aad van Nieuwkerk ,

heel veel strijkkwartetten in Amsterdam (en elders)

Afgelopen weekend ging in Amsterdam de eerste Internationale Strijkkwartet Biënnale van start. Nog tot en met het komend weekend staat het Muziekgebouw aan 't IJ in het teken van het strijkkwartet. Een muziekgenre waarvan soms gezegd wordt dat het 'moeilijk' is, dat het de ultieme uitdaging voor elke componist is, en dat je er als luisteraar wel èrg veel geduld voor moet hebben om het te kunnen waarderen. Wie zich van het tegendeel wil laten overtuigen kan deze week naar 44 concerten, lezingen en masterclasses. Met op de (meestal) vier stoelen onder veel meer het Cuarteto Casals, Quartetto di Cremona, Quatuor Danel, Doelenkwartet, Dudok Kwartet Amsterdam, Emerson String Quartet, Hagen Qartett, Ragazze Quartet, Ruysdael Kwartet en het Signum Quartett.

Vrije Geluiden duikt - net als NPO Radio 4 en de Volkskrant, bijvoorbeeld - met enthousiasme in de wereld van het strijkkwartet met een serie items op zaterdag- en zondagavond: de Founding Fathers van het strijkkwartet, Nederlandse componisten, de 20e en 21e eeuw, de vreemde snuiters en de jongste garde. En op het festival zelf komt natuurlijk het ijzeren repertoire ruimschoots aan bod, met favoriete comoponisten als Mozart, Schubert, Sjostakovitsj, Janacek, Beethoven en Haydn. Maar er zijn ook splinternieuwe stukken van bijvoorbeeld Klaas de Vries, José María Sánchez-Verdú en Jörg Widmann. Overigens zijn dat werken waarin het strijkkwartet wordt gecombineerd met respectievelijk een cimbalon, een koor en een klarinet. Is het dan nog wel een 'echt' strijkkwartet? Mag je zelf weten - je kan ook naar de nieuwe werken van onder andere Lucio Franco Amanti, Manuela Kerer, Silvia Colasanti en Albert Schnelzer. Meer over de Strijkkwartet Biënnale op hun website.

Aad van Nieuwkerk

Sommige muzieksoorten moet je léren waarderen, zeggen ze weleens. Maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van je oren openzetten en nergens bang voor zijn. Toch?