ADE onder curatele?

Eddy de Clercq ,

een terugblik op drie edities Amsterdam Dance Event

Dat het al jaren rommelt bij Buma/Stemra is geen echt nieuws maar op vrijdag 6 oktober j.l. verscheen een bijzonder verontrustend stukje in het Financieele Dagblad: Instantie Amsterdam Dance Event onder curatele. OMG! WTF...

En dat terwijl het ADE al jaren ronkende berichten de wereld instuurt, "het grootste dance festival en congres ter wereld, elk jaar meer bezoekers, elk jaar meer optredende artiesten." De leiding van Buma Cultuur, de organisator achter het ADE, meldde eerder dat er in 2016 "een kleine winst" was geboekt. Dat blijkt dus een broodje aap te zijn.

Ik ken het ADE al sinds de allereerste aflevering in de Amsterdamse RAI, toen DJ Alex van Oostrom het evenement in de jaren 90 lanceerde onder de naam International DJ Conventions. Niet echt een succes maar toch spraakmakend genoeg om de aandacht te trekken van de muziekindustrie. Een paar edities later werd de organisatie overgenomen door Buma/Stemra die het 'wat grootser' wilden aanpakken. Zo groeide het ADE uit tot “het grootste dance festival en congres ter wereld.” Maar voor hoe lang nog?

Nu het nog kan, wil ik terugblikken op een paar edities van ADE waar ik zelf bij aanwezig was. Meteen een mooie gelegenheid om mijn herinneringen aan de muziek van die jaren te delen.

ADE 1994

The MD X-Spress– God Made Me Phunky

In Nederland werden tot 1992 alle stijlen binnen dance gewoon house genoemd. DJ's konden binnen één set alle richtingen op: house, techno, new beat, Balearic, EBM. Toen brak het tijdperk van de grote festivals als Dance Valley en Mysteryland aan. Het commerciële succes van deze festivals zorgde voor een massale toeloop van danslustigen en een ongekende explosie aan nieuwe muziekstijlen. Trance, gabber, hardstyle en jungle deden hun intrede. Het muzikale landschap explodeerde in een caleidoscoop aan stijlen en afgebakende territoria. De eerste scheuren in het oude businessmodel van de muziekindustrie werden midden jaren negentig door de dance al zichtbaar.

In 1994 kwam Mike Dunn, de man achter The MD Xpress met deze wel heel catchy oldschool houseplaat. Een paar eenvoudige piano-akkoorden over nogal rommelige beats, maar het is de tekst die mij meteen pakte. Het was ook meteen de allereerste release op mijn eigen label Aspro.

ADE 1999

Truby Trio -Prima Vera

Vóór 1999 kwamen Duitse labels als Compost en Jazzanova Records al met een geheel eigen visie op elektronische muziek. Ná 1999 werd deze futuristische muziek breed omarmd door het grote publiek onder de naam 'lounge', of 'nu jazz'.

Niet alleen jazz maar het volledige spectrum van dansmuziek met enkele van de beste elektronische en niet-elektronische clubmuziek verrijkte het bestaande aanbod met invloeden van house tot disco, triphop naar techno, jazz naar downbeat, maar ook obscure Oost-Europese jazz en vooral Braziliaanse muziek.

Grote namen in de elektronische scène, zoals Moodymann, Carl Craig, Laurent Garnier, Masters At Work, Truby Trio, Dixon, Henrik Schwarz, Kruder & Dorfmeister werkten voor Compost en Jazzanova. Door de opkomst van deze nieuwe labels kreeg een hele generatie jonge producers de kans hun eclectische en experimentele visie op elektronische muziek te laten horen. Compost en Jazzanova waren ook een van de eerste projecten om stoffige wereldmuziek uit Afrika en Zuid Amerika weer salonfähig te maken.

ADE 2002

BLACK MOTION -Johannesburg MZANSI HOUSE LONG MIX

Het jaar 2002 is het begin van de gold rush van de Nederlandse Electronic Dance Music (EDM). In de jaren daaropvolgend verovert EDM en de Nederlandse dance-industrie de wereld!

In deze tijd haak ik af. Ik zoek mijn geluk in Zuid-Afrika waar de opkomst van dance-muziek een heel eigen ontwikkeling maakt zonder alle commerciële tamtam. Mzansi House wordt het daar genoemd. Er is in Zuid-Afrika sprake van een 'Black Renaissance' en Mzansi House is daar de passende soundtrack bij. Het is glamorous, spreekt alle lagen van de jonge bevolking aan, ongeacht kleur of ras, en het schept kansen om ook zonder dure studio’s en muzikanten eigen muziek te maken. Alle kenmerken van de originele gedachte achter house-muziek zijn aanwezig: D.I.Y.

Deze mix van enkele favorieten uit de Johannesburg-school maakte ik puur op gevoel, de muziek is divers en schept een kosmopolitische sfeer. Het is vooral muzikaal, diep en spiritueel. Het bijzondere aan de Zuid-Afrikaanse house is dat computers geen hoofdrol spelen. De elektronische beats en groove versmelten naadloos met traditionele Afrikaanse instrumenten en teksten.
Daar zijn ze zeer trots op in Zuid-Afrika!

Op een paar DJ's zoals Black Coffee en Culoe De Song na is er tijdens het ADE tot op heden helaas weinig aandacht besteed aan Mzansi House. Op de VPRO na is binnen de Nederlandse media hieraan weinig aandacht besteed.  Mzansi House, en alle Afrikaanse varianten op house, zouden voor de komende jaren wellicht een verfrissende kijk op de ontwikkeling van dance-muziek kunnen opleveren.

Als het ADE dan nog bestaat natuurlijk....

Bron: Denis van Doeland's Digitale Wereld