Argos

Fotograaf Pierre Crom vreest voor de toekomst van de Balkan

Hij was als eerste aanwezig op de rampplek met de MH17 en maakte daar de iconische en bekroonde foto van de verkoolde overblijfselen van het landingsgestel van het vliegtuig. Sindsdien volgt hij de clash tussen Oost en West in landen uit het voormalige Warschaupact.

Pierre Crom, Nederlands-Frans fotograaf en ‘visueel onderzoeker’ is nu weer even in Nederland, maar was in Kiev toen de Russen op 24 februari de aanval inzetten op Oekraïne. Hij volgt de ontwikkelingen in het land sinds Rusland in 2014 de Krim bezette.

Crom focust zich niet alleen op Oekraïne, maar op alle Oost-Europese landen die (nog) geen lid zijn van de NAVO en/of de Europese Unie. Hij probeert de effecten van de invloed van zowel Rusland als het westen in die landen te analyseren en te vangen in beelden. Dat werk is te zien op zijn website.

Zaterdag 16 april, 14 uur, NPO Radio 1

Slovjansk, Oekraïne, mei 2014

Noord-Macedonië, september 2018

Banja Luka, Bosnië-Herzegovina, januari 2017

Crom maakt zich zorgen over de uitstraling van de oorlog in Oekraïne in landen als Bosnië, Servië en Montenegro. Landen op een geopolitiek kruispunt, waar ook het westen soms de democratische ontwikkeling ondergeschikt maakt aan het belang van stabiliteit in de regio en waar Rusland gretig met religieuze en nationalistische sentimenten speelt. Crom ziet hoe beeldvorming sluipt in taalgebruik, herkent patronen en ziet paralellen met het gewelddadige verleden. ‘Niks is toevallig’, zegt hij zowel over zijn werkwijze als over zijn werkgebied. Vandaag is hij te gast in Argos om daarover te vertellen.

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.

sprekers

Pierre Crom

Nederlands-Frans fotograaf en ‘visueel onderzoeker’

achtergrondverhalen

Deepfakes zijn niet meer weg te denken uit de informatieoorlog

Poetin die zich overgeeft of Zelensky die oproept de wapens neer te leggen. Deepfakes, meestal video’s met nepbeelden, zijn een vast onderdeel van de informatieoorlog die Rusland voert. Maar in hoeverre vormen ze ook een bedreiging voor onze samenleving? Kan je met deze nepbeelden de publieke opinie sturen? En worden deepfakes ingezet als ‘oorlogswapen’?

Zijn de kaarten over de oorlog in Oekraïne misleidend?

We proberen grip te krijgen op de gebeurtenissen in Oekraïne. Kaarten waarop de aanval van Rusland in beeld wordt gebracht, moeten daarbij helpen. Maar wordt dat wel goed gedaan? Wat zijn de risico’s van een kaart vol rood gekleurde vlakken?