Argos

Gemeenteraadsverkiezingen 2022: wie spekt de kassa van Facebook?

Politieke partijen hebben in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen al bijna een half miljoen euro uitgegeven aan Facebookadvertenties. Het CDA is koploper en de partijen hanteren verschillende strategieën, blijkt uit een inventarisatie door Argos.

De partijen hebben, een paar dagen voor de verkiezingen, in totaal 554 duizend euro gespendeerd om zichzelf onder de aandacht te brengen van potentiële kiezers op Facebook. Dat is 42 procent van het totale aantal uitgaven aan Facebookadvertenties in Nederland. Het CDA gaf de afgelopen maand zo’n 106 duizend euro uit, gevolgd door de PvdA (74 duizend), VVD (64 duizend) en GroenLinks (43 duizend). Ook lokale partijen als Hart voor Den Haag (5.700) en Leefbaar Rotterdam (bijna 3.600) spenderen flink.

Twee jaar geleden belichtte Argos microtargeting als opkomend politiek fenomeen. Controversieel sinds het schandaal rond het Britse bedrjijf Cambridge Analytica, maar desondanks door het hele politieke spectrum omarmd. Politieke advertenties kunnen immers precies worden afgestemd op de achtergrond en voorkeuren van groepen kiezers. Hoe verloopt de digitale wapenwedloop tussen partijen, in de aanloop naar de raadsverkiezingen? Hoe effectief is het hoe transparant zijn partijen over hun targeting?

Zaterdag 12 maart, 14 uur, NPO Radio 1

Abonneer je op Argos-podcast

De wekelijkse radio-uitzending van Argos is ook te beluisteren als podcast via ►Spotify ►ApplePodcasts ►Stitcher ►RSS-feed. Meer weten? Klik hier.

sprekers

Sanne Kruikemeijer

universitair hoofddocent aan de UvA, gespecialiseerd in politieke online communicatie.

achtergrondverhalen

Gemeenteraadsverkiezingen: partijen spenderen tonnen om in Facebooktijdlijn kiezer te komen

Politieke partijen hebben in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen al bijna een half miljoen euro uitgegeven aan Facebookadvertenties. Het CDA is koploper en de partijen hanteren verschillende strategieën, blijkt uit een inventarisatie door Argos.

Als de politiek in ieder oor een andere belofte fluistert

Met online politieke targeting zetten partijen de stap van adverteren voor een groot publiek naar beïnvloeding van individuen. ‘We zitten op een glijbaan, ook in Nederland.’

De datahonger van politieke partijen

Hoe meer informatie je hebt over mensen die het internet afstruinen of apps gebruiken, hoe nauwkeuriger je kiezers kunt benaderen met op hen toegesneden politieke advertenties. En hoe beter je ze kunt beïnvloeden. Bijvoorbeeld via sociale media als Facebook. Microtargeting heet dat. Het is komen overwaaien uit het buitenland, maar het gebeurt ook in Nederland.