Dagelijks verse berichten uit de hele wereld. Deze keer: vragen over het neergestorte vliegtuig van Malaysian Airlines.

Woord vooraf: een overzicht als dit veroudert natuurlijk snel. Voor updates rond de zaak MH-17 verwijzen we je graag naar liveblogs als deze en deze of het twitteraccount van Olaf Koens, die nu (zaterdagochtend) op de rampsite is. De NOS heeft een kaart van Nederland met zo veel mogelijk namen van slachtoffers.

Vragen over het neergestorte vliegtuig van Malaysia Airlines

De gisteren neergestorte Boeing 777-200 (MH-17) van Malaysia Airlines vloog op een hoogte van 10 kilometer. Vermoedens dat het toestel neergehaald is door raketten nemen toe, vingers wijzen de kant uit van de pro-Russische rebellen. Op de persconferentie op Schiphol gisteravond zei Huib Gorter van Malaysia Arilines dat het gebied waar het toestel verongelukte voor de luchtvaartsector geen oorlogsgebied is. "Anders krijg je ook geen toestemming om eroverheen te vliegen." De meeste vluchten die normaliter over Oekraïne vliegen bleven dit doen, ondanks een gedeeltelijke sluiting van het luchtruim boven het oosten.

Hoewel de minimale hoogte was opgeschroeft van 26000 naar 32000 voet, blijft de vraag waarom vliegen boven het gebied nog steeds mogelijk was, gezien de situatie op de grond. Met name vanwege berichten dat luchtafweergeschut, dat ook deze hoogte kon bereiken, al in de regio was gesignaleerd. Enkele zinvolle vragen over de crash:

 

Israël - Gaza

Was de timing bewust? Bijna onopgemerkt is Israël gisteravond een grondoffensief gestart in de Gazastrook. Doel is om raketinstallaties en tunnels naar Egypte uit te schakelen. Situatie op dit moment is 200 doden aan Palestijnse kant, en 1 omgekomen Israëlische militair. Premier Netanyahu heeft aangekondigd het offensief uit te breiden.