vlaamse leeuwtjes

, Nick Boers

Belgen winnen prijs na prijs op reclamefestival Cannes Lions, maar dat kunnen wij natuurlijk ook.

Belpub
Canvas, 21.10-22.05 uur
Cannes is een prijzenfestivalwalhalla. Behalve de filmhotemetoten trekken ook reclamebureaus jaarlijks naar het Franse plaatsje, voor hun eigen Cannes Lions International Festival of Creativity. Canvasverslaggever Stijn Meuris ging deze zomer mee, want de Belgische reclamemakers doen daar al jaren goede zaken. Tja, daar kunnen wij natuurlijk niet voor onderdoen. Een greep uit (voorgaande) Nederlandse winnaars:

Dela, Waarom wachten?, Ogilvy & Mather (2013)
De campagne van uitvaartverzekeraar Dela, waarin mensen mooie woorden wijden aan hun geliefden op onverwachte momenten, was dit jaar een hitje in Cannes. Ze won de voornaamste prijs, de Grand Prix, in de categorie Media en dat is eigenlijk een beloning voor het hele pakket: het filmpje, de posters, krantenadvertenties, enz. Cannes is op dat vlak een wirwar van prijzen, want praktisch elke reclame-uiting heeft ook weer zijn eigen categorie.

Heineken, Entrance, Wieden+Kennedy (2011)
Voor Entrance, een spektakelstuk waarin een man bij een wel heel excentriek feestje binnenkomt, kon Wieden+Kennedy Amsterdam in 2011 een paar beeldjes meenemen, waaronder een Gouden én Bronzen Leeuw in de categorie Film.
Per categorie worden zo rustig drie tot vijf gouden, zilveren of bronzen prijzen uitgedeeld. Dat geeft het idee dat prijzen winnen in Cannes eenvoudig is, maar niets is minder waar: rond de dertigduizend stukken worden jaarlijks ingestuurd. Genomineerd worden is dan al een prestatie. Wie niets wint kan in ieder geval – met een rosétje – netwerken.

Centraal Beheer Achmea, Schoonmaaksters, DDB & Tribal Amsterdam (2004)
De vraag is wel hoe ‘Nederlands’ sommige successen zijn. Ogilvy & Mather en Wieden+Kennedy hebben kantoren over de hele wereld, de credits zijn verzamelingen van Engels- en Spaansklinkende namen. Gelukkig is ‘Even Apeldoorn bellen’ bijna jaarlijks aanwezig om een Bronzen Filmleeuwtje op te pikken.

Rolo, ‘Olifant’, Ammiratis Puntis Lintas (1996)
Wederom een internationaal merk en een internationaal reclamebureau, maar wel opgenomen in ons eigen Dierenpark Emmen. In 1996 goed voor een Grand Prix in de categorie Film, maar bovenal een reclame die ons olifantengeheugen ons nooit laat vergeten. Laat die Belgen maar eens zoiets verzinnen.