Een routine-interview met de Belgisch-Marokkaanse voetballer Nacer Chadli confronteerde Dieter Dedecker met zijn vooroordelen. Het werd een heel andere film.

De Chadli’s
Canvas, 21.30-22.30 uur

Nederlandse Marokkanen doen het goed op de velden. Relatief veel voetballers met een Marokkaanse achtergrond spelen op hoog niveau voor Nederlandse clubs. Sommige van deze spelers staan op een bepaald moment in hun loopbaan voor de keuze: kies je voor het sterke Oranje, waar de concurrentie moordend is? Of voor het Marokkaanse voetbalelftal, een middenmoter, maar waar je verzekerd bent van een steady carrière? Die afweging heeft weinig met Marokkaans-nationalistische sentimenten te maken. Zakelijke en sportieve argumenten voeren hier de boventoon.

Tweeënhalf jaar geleden interviewde de Vlaamse cineast en cameraman Dieter Dedecker de krachtige, en technisch getalenteerde voetballer met Belgisch-Marokkaanse roots Nacer Chadli. Ook die stond voor de keuze: de Rode Duivels, een steeds sterker wordend – en inmiddels voor de wk gekwalificeerd – team, of de veilige keus, met het risico dat je je niet verder kunt ontwikkelen als topspeler? Wat een standaard interview over voetbal had moeten worden, mondde uit in een documentaire met prachtige lagen over het gezin uit Luik waar Nacer vandaan komt: De Chadli’s. ‘Ik zat met Nacer aan tafel en we bespraken zijn keuze,’ legt Dedecker uit. ‘Aan tafel zat de rest van het gezin: moeder Fatima, broers Jamal en Amine, en zussen Samira en Naoual. Ook zij mengden zich in het gesprek. Niet iedereen deelde dezelfde mening, maar de ruimte en openheid om er anders over te denken was er. Geïntrigeerd en geïnteresseerd begon ik, in overleg, te draaien met de camera. Ik besefte dat ik vol clichés zat: Fatima (zonder hoofddoek en groot liefhebster van het Franstalige werk van Julio Iglesias – rr) is een alleenstaande moeder die twee keer gescheiden is, kon dat zomaar? Samira is maatschappelijk werkster bij een daklozenopvang, Naoual juriste, en Jamal buschauffeur, ook dat had ik niet verwacht. Fatima stelt hopeloos domme vragen over voetbal, zoals ik die herken van mijn moeder vroeger. Het feit dat ik zo verrast was en deze film maakte, zegt iets over mij en over hoe ver wij eigenlijk uit elkaar leven.’

En zo gaat De Chadli’s uiteindelijk over veel meer dan voetbal. Zonder ‘iets te bewijzen’ behandelt Dedecker thema’s als sociale mobiliteit, verhouding broer-zus en vader-zoon, en integratie. En net als je denkt dat je iets in een hokje kunt plaatsten, zet Dedecker je subtiel op een ander spoor.