Zal zangtalent Oscar Vermeer de sprong van jongenssopraan naar countertenor weten te maken?

2Doc: De stem van de meester 
Vrijdag, Nederland 2, 23.00-0.20 uur

‘Ik liep als jongetje altijd zingend door het huis, dus toen dachten mijn ouders dat het misschien een goed idee was voor mij om bij het Rotterdams Jongenskoor te gaan.’ Oscar Verhaar is 25 en geldt als een groot zangtalent, maar gaat hij ook echt doorbreken? ‘Dit hoor je bijna niet in Nederland, dat een jongenssopraan zo’n aria kan zingen,’ zegt zijn zangleraar Geert van den Dungen, dirigent van het Rotterdams Jongenskoor. Geert gelóóft in zijn pupil. Oscars stem klinkt als een vrouwenstem, voor mensen die niet beter weten. Als hij Erbarme dich zingt, klinkt het bijna alsof je Aafje Heynis hoort. Maar die stem hou je niet je hele leven. Oscar: ‘Als je jong bent en je hebt een jongenssopraan, dan maakt die stem al zoveel los bij het publiek dat dat al genoeg is. Je blijft natuurlijk heel erg in de hoek van het engeltje hangen. Maar de kunst is nu juist als countertenor om daarvan los te komen. Die weg ben ik nu ingeslagen.’ Geert, met zijn Rotterdamse accent, is niet alleen Oscars docent maar ook een vaderfiguur, want Oscars vader is overleden.

Maar inmiddels moet Oscar zich verder gaan ontplooien, onder begeleiding van nieuwe docenten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Dat is nog niet zo makkelijk. Oscar moet schaven aan zijn techniek, maar tegelijk oppassen dat hij zijn persoonlijkheid niet verliest in de wens om alles goed te doen en braaf naar de docenten te luisteren. Op een gegeven moment is het juist de conservatoriumdocent die tegen Oscar zegt: ‘Ik vond dat je tijdens die laatste noten van dat concert iets te veel met je techniek bezig was in plaats van dat je gewoon zegt: Hellelujah!’ Tegelijkertijd voelt de ietwat slungelige Oscar zich als mens nog niet rijp genoeg om als countertenor de juiste nuances te vinden. Hij is van zichzelf niet zo expressief, zegt hij, en wil dat ontwikkelen. Hij neemt ook yogalessen waar de leraar praat over een ‘balloon in your centre’ en ‘leaving all the stress of the world’. En praat met impresario’s die hem allerlei adviezen geven, onder andere dat hij zich toch langzaamaan los moet maken van zijn leermeester Geert. Want dat zou essentieel zijn, als Oscar succesvol wil worden. Maar om te weten in hoeverre hij naar die impresario’s moet luisteren, is er toch maar één bij wie Oscar te rade kan gaan: Geert.
Direct na afloop van de uitzending is er op NPO doc in de serie Regisseur aan de keukentafel een interview te zien met regisseur Hester Overmars.