The Day Before volgt de Franse modeontwerpster Isabel Marant in de aanloop naar haar zomershow 2012.

Close up             
Donderdag, Nederland 2, 23.00-0.00 uur

Is het een sportschoen? Is het een sleehak? Neen, het is de ultrahippe wedge sneaker van de Franse modeontwerpster Isabel Marant. Vorig seizoen zaten ze, met stevig klittenband, om de enkels van menig modeliefhebster. De hogehakkengympen zijn uitgevoerd in suède, canvas en lamsleer en voorzien van een verborgen hak en een uit de kluiten gewassen schoenlip. Deze sneakers kosten bijna vijfhonderd euro, er is een wachtlijst van enkele weken en een modenitwit zal ze verwarren met orthopedisch schoeisel. Toch is, volgens modebloggers, de beloning bij aanschaf groot: ‘Ze zitten als pantoffels!’
Zo relaxed als haar sneakers zijn, zo gespannen is Isabel Marant in The Day Before – Isabel Marant. In deze documentaire volgt de Franse regisseur Loïc Prigent Marant in de aanloop naar de presentatie van haar zomercollectie 2012. De ontwerpster met het nonchalante knotje, make-uploze gezicht en een voorkeur voor mannequins met beenhaar is op dat moment ziek van de stress: rugpijn maakt het haar onmogelijk zich normaal te bewegen. Met het toenemende succes van haar label is er steeds meer op het spel komen te staan. Bovendien is het deze keer extra spannend omdat de modeshow precies tussen die van Dior en Lanvin valt en er een tekort aan modellen dreigt.

Ook lastig: de grof gebreide truien en jurken die een Japanse breikunstenares gemaakt heeft, blijken op het laatste moment niet precies naar Marants zin.
Haar succes doet niet alleen de druk stijgen, maar drijft ook de prijzen op. De Amerikaanse actrice Kate Hudson is Marant-fan van het eerste uur. Inmiddels vindt ze de kleding te prijzig geworden: ‘Je kunt geen designerkleding kopen als je twee kinderen hebt en schoolgeld moet betalen. Ik wou dat ik het kon, maar die kledingstukken zijn gewoon te duur. Voordat Isabel Marant beroemd en miljonair was, ging ik naar haar winkel in Parijs en daar ging ik helemaal los. Het was toen nog betaalbaar,’ moppert ze in Harper’s Bazaar.
Marants ontwerpen zijn ongecompliceerd en ‘garçonnière’, een beetje bohemien en rock-’n-roll – iets wat dus ook de vrouw met een beperkt budget aanspreekt. Van het jasje met rode kralen en bleekvlekken dat Trijntje in The Voice of Holland (en Sylvie op een selfie) droeg, bestaan vele, al dan niet geslaagde kopieën. In november 2013 werkte Marant samen met modeketen Hennes & Maurits, die vervolgens haar klassiekers in productie nam. De enkellaarzen met franje, het etnische vest of de paillettenjeans: wie uren voor de winkel wachtte en bereid was tot stevig duw-en-trekwerk kon ze bemachtigen. Dat is helemaal niet Parisiènne of bohemien, natuurlijk. Maar op zo’n gemakkelijk wedge-sneakergevalletje eigenlijk best prima te doen.