Van Duitse poepgrappen tot Japanse absurditeit: De Donuts verzamelt YouTube-sketches van over de hele wereld.

TV Lab: De Donuts
Nederland 3, 21.20-21.45 uur
In TV Lab-experiment De Donuts geeft VPRO Dorst opdrachten aan internationale YouTube-filmmakers. Deze week staat het thema ‘De kunst van het versieren’ centraal. Het is aan makers uit onder andere Venezuela (van het You­Tube-kanaal SantoRobot), Duitsland (The CopyCat Channel) en de Verenigde Staten (ScumPalace) om hier een geslaagde sketch bij te verzinnen.
Leuk idee, maar de uitvoering is soms even wennen: zo verzandt de Duitse versierpoging in een flauwe diarreegrap. De vier vrienden van het Japanse SQUASHfilms versieren vrouwen liever met een kendama, een populair Japans speeltje waarmee ze zowel indrukwekkende trucjes uitvoeren als belagers van zich af slaan. ‘We zijn begonnen met ons YouTube-kanaal om onze acteergroep te promoten, en om meisjes te versieren,’ laat Tomohiro Sato via vertaald mailcontact weten. Hoewel ze met hun bizarre filmpjes soms wel tot vijf miljoen hits krijgen, hebben ze bij de dames zo weinig succes dat we hun versiertips ‘maar niet te serieus’ moeten nemen.
De SQUASHfilm-makers hebben zich voor deze opdracht verdiept in het Nederlandse publiek. ‘We hebben de Nederlandse humor geanalyseerd en we zagen dat jullie veel bewegen en grote gebaren maken. Onze gebaren zijn wat kleiner, maar dat komt misschien omdat Japanners ook wat kleiner zijn. Voor het Nederlandse publiek hebben we geprobeerd grotere gebaren te maken en tevens veel verschillende emoties te tonen.’
De Japanners danken hun absurde gevoel voor humor naar eigen zeggen aan hun traditionele haarstijl, met een 3/7e scheiding. Of De Donuts ook in Japan een succes kan worden, is volgens squashfilms twijfelachtig – ‘tenzij buitenlandse filmmakers allemaal een 3/7e scheiding aanmeten’, luidt het advies.

Iedere poging de Japanse filmmakers beter te begrijpen werkt averechts – wij voelen ons langzamerhand lost in translation. Om de Duitse, Venezolaanse en Japanse humor beter te doorgronden, zit er maar een ding op: meer De Donuts kijken.