Telekids was een iconisch kinderprogramma uit de jaren negentig en daarmee dus jeugdsentiment voor volwassenen van nu. ‘Ik was niet geworden wie ik nu ben zonder Telekids.'

Harry de Hengst, de Mega Blubber Power Race, Giechel en Goochel; voor wie opgroeide in de jaren negentig gaat er nu meteen een belletje rinkelen, of beter gezegd: een confettikanon af. Elke zaterdagochtend bood Telekids vijf uur lang chaotisch maar vrolijk vermaak voor kinderen van wie de ouders nog even in bed wilden blijven liggen. Wat begon als het aan elkaar praten van tekenfilms door Irene Moors werd uiteindelijk een show vol onvergetelijke onderdelen als ‘De vliegende ouwe taart’, ‘Meidengeheimen’ en natuurlijk de Goede tijden, slechte tijden-persiflage ‘Pittige tijden’.

De kinderen van toen zijn de dertigers van nu, en die hoor je nog steeds af en toe ‘oh, oh, oh, wat een blamage’ of ‘wat een tóéstand’ roepen. Het is de generatie die nu zelf achter de knoppen zit in Hilversum. Welke invloed heeft Telekids op hen gehad? Dat vroeg Elger van der Wel (33) zich af. Hij was zelf groot fan van het RTL 4-programma: ‘Elke zaterdag ging ik voordat mijn ouders wakker werden naar beneden. Dan zat ik in badjas voor de tv en kleedde me pas aan als het om twaalf uur was afgelopen.’ Van der Wel werd uiteindelijk techexpert en adviseert mediaorganisaties over digitale ontwikkelingen. Daarnaast maakt hij radio en podcasts, zoals de populaire Wie is de mol-fanpodcast Trust Nobody. ‘Ik weet zeker dat ik zonder Telekids niet geworden was wie ik nu ben. Toen ik ging rondvragen in mijn omgeving merkte ik dat mensen dat herkenden, dus ik dacht: daar zit een verhaal in.’

Camerastijl

In De Telekids generatie haalt Van der Wel herinneringen op met Telekids-fans en spreekt hij mensen die destijds aan het programma meewerkten. Dat alles omkleedt hij met fragmenten uit het archief. ‘Veel collega’s zeggen dat Telekidshun creativiteit en interesse in media aangewakkerd heeft, en dat ze in hun werk elementen gebruiken uit de camerastijl of de jingles. Radio-dj’s vertellen dat ze van Carlo en Irene leerden hoe je een show opbouwt die uren duurt.’

Onder de Telekids-fans die Van der Wel sprak zijn veel radiomensen: Rob Janssen van 3FM, Kai Merckx en Mattie Valk van Qmusic, maar ook Ben Prins, grafisch vormgever en animator voor de NOS en het Songfestival. ‘Met hem dronk ik het eerste kopje koffie, dat was de aanzet tot de podcast. Hij is zelf een soort Telekids: superexpressief.’

Het is dertig jaar geleden dat Telekids van start ging, en twintig jaar geleden dat het op het hoogtepunt stopte. Daarom is er in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn een tentoonstelling ingericht met alle ‘pittige’ hoogtepunten. Die staat los van de podcast, maar ze sluiten wel mooi op elkaar aan, zegt Van der Wel. ‘Ik heb het museum ook al in een vroeg stadium laten weten dat ik ook met het onderwerp bezig was en gevraagd hoe we elkaar konden versterken.’

Tijdsdocument

Wat voor invloed heeft het programma gehad op de jeugd van weleer? ‘Het heeft volgens mij te maken met een sfeer waarin alles mag,’ zegt Van der Wel. ‘Waarin je jezelf kunt zijn, een gekke pruik opzet en er een zooi van maakt. Telekids was vaak chaos en bruiste van de creativiteit. En natuurlijk is het jeugdsentiment, het geeft een tijdsbeeld van de jaren negentig. Ik hoop een tijdsdocument te maken van de laatste jaren van de analoge tijd, toen de televisie nog magisch was. Ik groeide op in Den Bosch, voor mij was Hilversum heel ver weg. Als je contact wilde, moest je een briefkaart sturen.’

Carlo Boszhard en Irene Moors

Op de vraag of Carlo Boszhard en Irene Moors zelf ook aan het woord komen, wil Van der Wel nog geen antwoord geven. ‘Dat moet een verrassing blijven. Daphny Muriloff, de uitvoerend producent die ook af en toe in beeld kwam en dan De Buurvrouw werd genoemd, heb ik wel uitgebreid gesproken. De chemie tussen Carlo en Irene was natuurlijk de grote kracht van het programma. Zij toonden tv-kijkers hoe het eruitziet als het klikt met iemand. Ze hadden samen een eigen taal, met woorden als "fiezelefozelen" en "giecheltje". Maar uiteindelijk gaat het verhaal niet over hen, maar over de mensen aan de andere kant van het scherm: de kinderen van toen in hun pyjama en de makers van nu.’

Podcast De Telekids generatie is vanaf 16 november te beluisteren op telekidsgeneratie.nl