Vergeet K3, Kabouter Plop en Mega Mindy. Vlaanderen maakt de laatste jaren het mooiste drama van de wereld. Om dat te vieren is het Louis Hartlooper Complex in Utrecht van 8 tot 11 mei helemaal Belgique, met de beste nieuwe en oudere films van onze zuiderburen.

een alfabetisch overzicht van het programma:

Aanrijding in Moscou
(2008, 102 min)
Regie: Christophe van Rompaey. Een lullige aanrijding op een parkeerplaats in de Gentse wijk Moscou doet de vonken overslaan tussen alleenstaande moeder Matty en een twaalf jaar jongere trucker. Wat begint als een onenightstand in de cabine van zijn vrachtwagen lijkt zowaar een toekomst te hebben, totdat Matty’s overspelige echtgenoot met midlifecrisis weer opduikt.

Any Way the Wind Blows
(2003, 127 min)
Regie: Tom Barman. Wervelende ensemblefilm waarin acht mannen en vrouwen op een vrijdag in juni worden gevolgd in de Antwerpse binnenstad. Ze zijn zijdelings met elkaar verbonden, passeren elkaar af en toe in beeld, en bezoeken allemaal hetzelfde feestje. Toch zijn ze op deze warme dag voornamelijk op zichzelf. 

De behandeling
(2014, 127 min)
Regie: Hans Herbots. Politie-inspecteur van wie het broertje ooit is ontvoerd en nooit meer teruggevonden, bijt zich vast in weerzinwekkende zaak over kindermoord en kindermisbruik. Gitzwarte bewerking van de Britse thriller The Treatment van schrijfster Mo Hayder, waarin de plaats van handeling werd verplaatst naar België, het land van Marc Dutroux, An en Eefje. 

The Broken Circle Breakdown
(2012, 100 min)
Regie: Felix Van Groeningen. Even poëtische als energieke film over
temperamentvolle americana-fanaat Didier, die verliefd wordt op tikje zweverige tattookunstenaar Elise. Nadat ze een kindje krijgen dat dodelijk ziek wordt, groeien ze uit elkaar. Zal de liefde overwinnen? Oscarnominatie voor Beste buitenlandse film. 

Drift
(2013, 83 min)
Regie: Benny Vandendriessche. Intuïtief treurlied van een man die na het verlies van zijn lief zichzelf lijkt te verliezen in een weerbarstig landschap. Hij verplaatst stenen. Balanceert. Huilt op de bodem van een zwembad. Gedurfd en onconventioneel speelfilmdebuut van Vandendriessche. 

Hasta la vista
(2011, 115 min)
Regie: Geoffrey Enthoven. In de tragikomische roadmovie Hasta la Vista gaan drie gehandicapte vrienden naar een speciaal Spaans bordeel om hun maagdelijkheid te verliezen. Maar zo politiek correct als bovenstaande zin is de film gelukkig niet.

De maagd van Gent
(2014, 103 min)
Regie: Nicolaas Rahoens. Tragikomische volksfilm over de ‘ziel van Gent’. De volkstuintjes, waar vele Gentenaars hun groenten telen, worden bedreigd. De Franse winkelreus ‘Colfour’ wil het stadsbestuur overtuigen om de grond te verkopen. Maar dat laten de stadsgenoten niet zomaar gebeuren. 

Offline
(2012, 110 min)
Regie: Peter Monsaert. Rudy, een kettingrokende Gentenaar van midden veertig, pakt de draad van zijn gebroken leven op na ‘een vrij lange congé’. Maar is een nieuwe start wel mogelijk na een misstap die zo desastreus was dat het schier onvergeeflijk is? 

Rundskop
(2011, 120 min)
Regie: Michaël R. Roskam. Rauw, voor een Oscar genomineerd drama over de Belgische hormonenmaffia. In de figuur van veeboer Jacky, die niet alleen zijn dieren maar ook zichzelf tot zorgwekkende proporties opspuit, creëerde regisseur Roskam misschien wel het meest memorabele personage uit de Nederlandstalige cinema.
 

Violet
(2013, 82 min)
Regie: Bas Devos. Briljant vormgegeven, ingetogen verslag van de belevingswereld van bmx-fietscrosser Jesse na de tragische dood van zijn vriend Jonas. Met als troef een lome, scherp observerende camera, mechanische geluiden en vliegende fietsen. Winnaar van het Generation 14plus-programma in Berlijn.  

Het vonnis
(2013, 100 min)
Regie: Jan Verheyen. Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout wordt vrijgelaten, slaan bij Luc de stoppen door. Hij neemt het recht in eigen hand. 

vpro en vff

De VPRO is mediapartner van het Vlaamse Film Festival (VFF), en is volop aanwezig op het festival in Utrecht. De redactie van VPRO Cinema.nl heeft in samenwerking met de programmeur van het Louis Hartlooper Complex de filmselectie voor het festival gemaakt.
Er zijn (voor-)premières te zien, en ook een overzicht van de beste films van de afgelopen tien jaar.

Filmjournalist Gerhard Busch zal op vrijdag na afloop van het misdaaddrama De behandeling een Q&A houden met regisseur Hans Herbots.

Presentator Jan Leyers leidt op zondagmiddag een discussie over de onwil of onmacht om Vlaamse films in Nederland uit te brengen.

nooit meer slapen

Het VFF wordt op donderdag 8 mei geopend met Violet van regisseur Bart Devos. Een film waarmee hij op het filmfestival van Berlijn de prijs in het Generation 14plus-programma won. VPRO’s cultuurprogramma Nooit meer slapen (Radio 1) maakt een speciale uitzending vanaf het festival, waarin presentator Pieter van der Wielen gasten uit de cultuur en de actualiteit ontvangt, en met hen praat over de Vlaamse cinema en de kunsten. De VPRO nodigt iedereen van harte uit aan te schuiven.

Talkshow: tien dingen die je nog niet wist over de Vlaamse cinema
Filmjournalist Karin Wolfs (VPRO Cinema.nl) en gids Pierre Drouot (directeur van het Vlaams Audiovisueel Fonds) maken op zaterdag 10 mei met het publiek een kleine safari langs de visuele schatten van de recente en wat minder recente Vlaamse speelfilmgeschiedenis. Met de Vlaamse Ed Wood, een Nederlands sprekende Orson Welles en het eind van de wereld – Belgian style! 

korting

Leden van de VPRO kunnen met flinke korting kaarten voor het festival kopen: vpro.nl/evenementen
 

vlaanderen op televisie

Naar aanleiding van het VFF programmeert themakanaal NPO Cultura een themaweek over Vlaamse cultuur. Met creatieve zuiderburen als Jan Decleir, Novastar, Vlaamse schrijvers zoals Saskia de Coster en Louis Paul Boon, en actuele kunst uit Antwerpen. Kijk naar de Vlaamse Week bij NPO Cultura van 5 t/m 9 mei, iedere avond vanaf 20.30 uur. 

Op Nederland 2 worden in het weekeinde van het festival twee Vlaamse films uitgezonden: de komedie Aanrijding in Moscou van Christophe van Rompaey en De helaasheid der dingen, de geslaagde verfilming van Dimitri Verhulsts gelijknamige semiautobiografische roman.

waarom vlaamse films zo goed zijn