Eerder werkte Marjolein den Dekker voor de VPRO aan de jeugdserie Freeks wilde wereld, maar ook aan verschillende reisseries voor andere publieke omroepen. Toen Metropolis in 2020 na een aantal jaar afwezigheid terugkwam op televisie, haakte ze aan als researcher en redacteur. Ze heeft de correspondenten in Europa, Azië en het Midden-Oosten onder haar hoede. ‘In een jaar waarin reizen onmogelijk was, konden we via Metropolis onze kijkers toch op reis laten gaan.’

Marjolein: ‘Toen we onze correspondenten weer benaderden voor een nieuwe reeks, waren ze allemaal enthousiast en wilden ze graag weer voor Metropolis op pad. Het is leuk om met zoveel verschillende lokale journalisten te werken en met sommigen heb ik echt een klik. Met Jamal in Indonesië bijvoorbeeld; ik ken het land goed en we begrijpen elkaar daardoor ook beter. Ook onze nieuwe correspondent Masood in Iran is een aanwinst voor Metropolis. Het is te gek om vanaf zo’n bijzondere plek met goeie filmmakers te werken.’

Aan het begin van de pandemie maken de correspondenten vooral verhalen dicht bij huis. Veel onderwerpen lenen zich daar prima voor. ‘Zo hebben we een aflevering gemaakt over het gemis van fysiek contact in deze tijden van corona. Maar iets als "huidhonger" is lastig uit te leggen aan ons bonte netwerk van verschillende culturen,’ lacht ze.

kijk Metropolis: Huidhonger op NPO Start (16 min.)

‘Via onze correspondenten komen we op plekken waar we zelfs met een reisserie niet zo snel terechtkomen. Even een kijkje achter de voordeur van gewone wereldburgers, dat maakt Metropolis heel uniek en bijzonder om te maken.’

Metropolis researcher/redacteur Marjolein den Dekker

de onderwerpen

Bij het bedenken van onderwerpen is het uitgangspunt bijna altijd iets wat in Nederland speelt en de bijbehorende vraag hoe dat in de rest van de wereld is. Marjolein: ‘Hoe is het om uit de kast te komen? Het bleek dat onze correspondent Preab Thearith in Cambodja in de paar jaar dat Metropolis weg was geweest, openlijk uitkomt als transgender. Ze begon als dansende drag queen in het nachtleven van Phnom Penh, nu gaat ze dagelijks als Rebecca door het leven. Met Rebecca gaan we terug naar haar geboortedorp om samen met haar oma te praten hoe het was om uit de kast te komen. Dan zijn we ineens op het Cambodjaanse platteland taboes aan het bespreken. Dat maakt Metropolis heel bijzonder!’ 

Correspondenten leveren zelf ook ideeën aan. ‘Zo vertelde onze correspondent Neeraj in India dat hij door stakingen Delhi niet meer uit kon voor een reportage. Na even doorvragen bleek dat het grootste boerenprotest in de geschiedenis van het land te zijn. Het groeide uit tot een massaprotest op wereldniveau. Daar konden wij natuurlijk meteen op aanhaken want de boerenprotesten zijn hier ook actueel.’

normaalste zaak van de wereld

Sommige Metropolis-onderwerpen hebben een dubbele lading. ‘Een concept als tiny houses bijvoorbeeld. Hier een opkomend fenomeen, populair onder de bewuste mens. En in Estland brengen mensen hun vrije tijd het liefst door in een klein huisje midden in het bos, in plaats van in hun riante woning. Dat concept, daar snappen mensen in bijvoorbeeld Kenia niets van. In veel landen is klein wonen geen keuze, maar gewoon de realiteit,’ vertelt Marjolein.

Ze vervolgt: ‘Een ander voorbeeld is de wegenwacht, voor ons iets heel gewoons. Onze correspondent Alem vertelde me hoe hij zijn rit over dé highway van Afghanistan voorbereidt; reservebanden mee, dekens, thermoskannen met thee, want hij weet op voorhand dat hij onderweg pech zal krijgen en dat hulp van omstanders dan soms even op zich laat wachten. Dat ik dat een verhaal op zich vind, is voor hem lastig te begrijpen. Voor hem is dat de normaalste zaak van de wereld wanneer hij op pad gaat.’

‘Het is de kunst om samen met een lokale correspondent uit een verhaal te destilleren wat wij bijzonder vinden om te vertellen.’ 

correspondenten op alle continenten

Hallo Nederland! Iedere aflevering word je vrolijk in verbasterd Nederlands begroet door correspondenten van over de hele wereld. Maar wie zijn al die correspondenten eigenlijk? Maak kennis met alle collega's van Marjolein.

verrast worden

‘Met onze Pakistaanse correspondent, Mudassar, heb ik nogal eens een Babylonische spraakverwarring. Ook is hij soms wat summier in het vooraf delen van zijn plannen. Bijna alle verhalen gaan over mannen, want in dit conservatieve deel van Pakistan is het contact met, laat staan het filmen van vrouwen zeer ongebruikelijk. Toen hij na een paar dagen draaien uit de bergen terugkwam met een waanzinnig portret van een leraar die op een zeer afgelegen school lesgeeft en óók een aantal meisjes had gefilmd, was ik zo verrast!’

Dit portret is onderdeel van de Metropolis-aflevering Juffen & Meesters, die Marjolein graag in zijn geheel tipt: ‘In een jaar waarin de scholen vaker dicht waren dan open, vroegen wij aan onze correspondenten hoe de onderwijssituatie eigenlijk in hun land is. Daar zijn nog wel meer uitdagingen dan alleen een pandemie. Het leverde mooie verhalen op. Van de leraar in Pakistan dus, die vijf uur door gevaarlijk berggebied loopt om op een zeer afgelegen locatie les te geven aan kinderen die anders nooit onderwijs zouden krijgen, de juf die besluit om in een grauwe Russische industriestad de kinderen van immigranten te enthousiasmeren om toch naar school te gaan, tot een vrijwillige Braziliaanse juf die na haar werk de buurtkinderen in de favela’s van Rio lesgeeft.’

Op de vraag naar welke aflevering Marjolein uitkijkt, noemt ze er twee: ‘We maken een aflevering waarin we de wereld bekijken door de ogen van tienjarigen en die wordt heel mooi en ontroerend. Wat zijn hun dromen na een jaar waarin de wereld even stil stond? Daarnaast verheug ik me op de aflevering Pech onderweg. Daarin zijn we echt weer ouderwets op pad, alsof je zelf even op reis bent. We slingeren over de betoverend mooie, maar oh zo gevaarlijke Salang highway van Afghanistan. Je gaat het zien.

kijktips van Marjolein