Op 10 en 29 maart gaf media-laborant Steye Hallema ter afsluiting van het eerste ‘concentratiepunt’ van het medialab een workshop in Virtual Reality aan makers en redacteuren van de Vpro. Het medialab heeft het afgelopen jaar maar liefst drie kwalitatief sterke VR producties gemaakt die alle drie de grenzen van het medium hebben verlegd. Één daarvan is zelfs genomineerd voor een Prix Europa. Tijd dus voor kennisdeling

De eerste dag in Hilversum was vooral een inleiding in het medium. Steye legde aan de hand van een keynote uit wat VR is, wat het kan zijn en waar het nu staat op inhoudelijk, productioneel en distributie -niveau. We keken demo’s en kregen een basale uitleg van de productie technieken. In de namiddag hebben we zelf een simpel VR concept bedacht en opgenomen. 

De tweede dag zijn we in Eindhoven aan de slag gegaan. Steye gaf ons de opdracht om zelf een wat uitgebreider concept te bedenken. Na een levendige brainstorm kwamen we op het volgende concept: Een fietser en een automobilist komen met elkaar in botsing. De kijker beziet de film zowel vanuit het perspectief van  de fietser als de automobilist. Na de botsing blijken de fietser en de automobilist dezelfde persoon te zijn. Een echte mindfuck met een absurde verassing aan het eind. 

Dit relatief simpele verhaal legt echter een aantal interessante aspecten van VR bloot. VR is zo nieuw als medium dat niemand helemaal weet hoe je er mee kan vertellen. In dit geval plaatsen we de kijker in de schoenen van zowel de fietser als de automobilist. Het is de vraag in hoeverre een kijker zich overgeeft aan de voice-over die hij of zij zelf is en in hoeverre hij of zij pikt dat er wordt geswitcht van personage. 

Bekijk het resultaat zelf hieronder:

Heb je een google cardboard? kijk dan dit filmpje daarin op je telefoon!