over het medialab

over het medialab

Het VPRO Medialab verkent de mogelijkheden om verhalen te vertellen met, van, en door nieuwe technologieën en zoekt daarbij actief de kruisbestuiving met andere disciplines (buiten de mediawereld) op.

In een continue veranderend medialandschap moet een publieke omroep zich steeds opnieuw blijven uitvinden. Er steken steeds weer nieuwe vormen van technologie de kop op. Denk aan virtual reality, augmented reality, kunstmatige intelligentie, bots, wearables, smart devices, voice assistants. Sinds april 2015 vekent het VPRO Medialab deze nieuwe grenzen: wat betekent deze nieuwe technologie voor ons als mens, en als mediakijker en -maker? Hoe gaat het onze beleving van media veranderen? En zou een omroep deze nieuwe middelen kunnen inzetten om op een creatieve manier verhalen te vertellen? 

Het VPRO Medialab gelooft in 'learning by doing'. Uit het samenbrengen van talentvolle professionals uit diverse disciplines met VPRO-mediamakers ontstaat inspiratie, kruisbestuiving, schuring; worden aannames uitgedaagd en filterbubbels doorgeprikt.

nieuwe koers vanaf 2019

Van april 2015 t/m medio 2018 had het VPRO Medialab een vaste locatie op Strijp-S in Eindhoven en nauwe samenwerkingen ontwikkeld met het Eindhovens design- en tech-ecosysteem. Vanaf 2019 is de focus niet meer ‘Eindhoven-only’, maar trekken we het land in. Dit sluit Eindhoven en Brabant niet uit: niet de locatie, maar passende inhoud en samenwerkingspartners worden leidend in de projecten. Per productie is een andere thuisbasis mogelijk. Het correspondentieadres is binnen de VPRO in Hilversum.
Lees meer over de aanleiding voor de nieuwe koers. 

 

advertentie

contact

VPRO Medialab
Wim T. Schippersplein 1 
1217 WD Hilversum 

medialab@vpro.nl 

Eindredacteur: Annelies Termeer
Producer: Samantha Castano