Afgelopen maand stond het VPRO Medialab tijdens de Dutch Mediaweek in Hilversum met een hotelsuite in Beeld & Geluid. Vijf teams hadden daar de gelegenheid om 'Hotel Spieker' te spelen - ons nieuwe coöperatieve spel op de smart speaker Google Home.

Hotel Spieker

Media Night

Hotel Spieker is geïnspireerd door het verhaal van een dubbele moordzaak in New Hampshire in 2016 waarbij een Amazon Alexa werd opgeroepen als getuige. Steeds meer huishoudens beschikken over een smart speaker - potentieel allemaal digitale getuigen. Maar hoe zit het dan met privacy? 

Het uitgangspunt van het spel is als volgt: “Na een druk jaar als rechercheur kun je eindelijk even genieten van een welverdiende vakantie in het hypermoderne Hotel Spieker. Je bent echter nog maar net gearriveerd, als blijkt dat er een misdaad is gepleegd in het hotel. Gelukkig beschikt iedere hotelkamer over een smart speaker die de vragen van de gasten beantwoordt, maar tegelijkertijd ook audio-opnames maakt.“

De verschillende teams in Beeld en Geluid deden hun best om uit te zoeken wat er in de kamers gebeurde tijdens het bewuste misdrijf en natuurlijk om de schuldige zo snel mogelijk op te sporen. Per team duurde het spel 45 tot 60 minuten. Gezamenlijk luisterden de teamleden de audio van diverse kamers af, schreven clou’s op, en voerden geanimeerd overleg, om er zo snel mogelijk achter te komen wat er nou precies is gebeurd in het hotel.  

Met Hotel Spieker wil VPRO Medialab op een ludieke manier mensen aan het denken te zetten over deze mogelijke implicaties van de smart speaker. Tegelijk verkent het spel op creatieve wijze de verhalende potentie van dit nieuwe medium. Het is de bedoeling dat het spel binnenkort als beta-versie beschikbaar komt op de Google Home.