Op 15 en 16 december 2022 doken 4 teams in de wereld van virtuele producties en game-engines. Centrale vraag: hoe zet je de unieke kwaliteiten van game werelden in om innovatieve en interactieve programma’s te maken?

Wat als je tv-programma's niet meer in een studio maakt, maar in digitale werelden zoals we die kennen van games? Die worden almaar realistischer en bovendien kan je publiek daar in real-time de interactie aangaan met verhalen en met elkaar. 

Vier teams gingen de strijd aan met het ontwikkelen van een concept en prototype in twee dagen tijd. We koppelen omroepmedewerkers aan game-experts en andere creatieve denkers om inside en outside the virtual box te denken én maken. Onder de vleugels van experts: Adri Schokker, Frank Bosma, Babusi Nyoni en Hendrik Walther gingen de groepen aan de slag. Het winnende team maakte kans op doorontwikkeling van hun concept binnen de open call ‘virtual production’ van NPO Innovatie.  

Dit allemaal vond plaats in de creatieve werkplek Moving Arts Centre Amsterdam (MACA) in Amsterdam Noord, waar we deze twee dagen te gast waren.

Inspiratiesessie experts

We trapten de hackathon af met 4 inspiratiesessies van de experts. Dit zodat de deelnemers de experts beter leren kennen, maar vooral zodat ze meer te weten komen over de mogelijkheden van virtuele producties en game-engines. Aan de hand van verschillende voorbeelden, worden er tips gedeeld in hoe je het beste de komende twee dagen kan aanpakken. 

 

Jury

De pitches van de teams werden beoordeeld door een driekoppige professionele jury. 

jurylid 1

Egon Verharen

Manager NPO Innovatie 

jurylid 2

Leonieke Verhoog

Hoofd Cinekid Medialab

jurylid 3

Monique van Dusseldorp

Moderator van media events

En de winnaar is... 🥁Team VPRO Jeugd met: Operatie Infiltratie!

Altijd al willen weten wat er nou eigenlijk gezegd wordt in de lerarenkamer? Nou goed nieuws! Operatie Infiltratie is een online wereld waarin kinderen kunnen infiltreren in volwassen situaties en zeggenschap hebben. Dus ben je het ergens niet mee eens dan kan je een tomaat gooien. Wil je dat je vaker naar buiten mag tussen de lessen door, dan kan je dit delen. In een maandelijkse aflevering in de zapp app krijgen kinderen de kans om mee te bepalen in volwassen gesprekken. 

De jury: "Dit concept is helder, maakt vrolijk en is veelbelovend. Het voelt als een goede case om te valideren en we denken dat het goed kan aanslaan bij deze jonge doelgroep. Belangrijke zaken voor het team om over na te denken zijn schaalbaarheid en de balans tussen grappige en inhoudelijke interacties."
 

Teamleden: Jikke de Gruijter (VPRO Jeugd), Juliette van Paridon (VPRO Jeugd), Wouter Vroege (VPRO) Bjorn Ravensbergen (XR_Lab student), Tycho Mengels (XR_Lab student) + expert: Hendrik Walther. 

Team CAKE

NTR

Voor een nieuwe NTR-cultuur titel wil dit team op een innovatie en interactieve manier de verbinding tussen een hedendaagse kunstenaar en zijn inspiratiebronnen duidelijk maken. Hierbij kan de kijker ook eigen werk insturen. Online ontstaat in een 3D-wereld een soort 'gesamtkunstwerk' dan deze drie lagen, waar voor de tv-uitzending een presentator virtueel doorheen kan lopen. Publiek kan live aanwezig zijn in deze 3D-wereld en stemmen op hun favoriete werk door erbij te gaan staan.  

Teamleden: Ingrid Walschots, Tijmen Ennik, Daan Passchier, Diego Ramon, Sophie de Groot + expert: Adri Schokker.

De jury: "Goed om te zien dat dit team nadenkt over cultuur, een belangrijke publieke waarde. De kern van het concept 'nieuwe kunstenaars beter begrijpen adhv oude kunstenaars' is top. Wel zou het concept nog wat strakker kunnen, het is nu erg veel bijelkaar. We hadden twijfels bij de meerwaarde van 3D in dit plan. Tot slot een suggestie: zou het mogelijk zijn om generatieve AI-kunst een rol te geven?"

Team RE:LIVE

VPRO 3voor12

Na afloop van een festival hebben bezoekers die geweest zijn heimwee, en mensen die er niet bij konden zijn hebben last van FOMO. RE:LIVE is een oplossing voor beide. RE:LIVE is een online sociaal live-event in een 3D wereld, circa een week na een festival, waar mensen een festival kunnen (her)beleven. Je bent aanwezig als een avatar, er worden professioneel gemaakte concertregistraties gestreamd en als bezoekers kun je elkaar ontmoeten. Via chat en emojis kom je in contact met de tien mensen die om je heen staan bij het het gestreamde concert, net als in het echt. Voor je avatar kun je een passende festival-outfit uitzoeken. Op je profielpagina zie je welke RE:LIVE festival-edities iemand al bezocht heeft. 

Teamleden: Reinier de Bruijne, Delyan Pragov. Bobby Hoogenboom, Noa Doorenspleet  + expert: Babusi Nyoni

De jury: "We zijn enthousiast over het uitgangspunt van dit concept: het herbeleven van festivals door middel van een live online event. De uitwerking voelde echter wat simpel, er zijn meer en spannender mogelijkheden echt een 3D-beleving te creeren. Ook het sociale aspect kan verrassender."

Team Het Volk

BNNVARA

Het team van BNNVARA wil het belangrijke thema van de werking van de democratie inzichtelijk maken voor een jonge doelgroep door middel van een online game: Het volk. 10 volkvertegenwoordigers maken in een virtuele wereld afwegingen tussen wat goed is voor het volk en hoeveel geld dit kost. Het effect van hun beslissingen is direct zichtbaar in de online omgeving. 150 leden van het volk kunnen stemmen op hun beslissingen. 

Teamleden: Sophie Elzinga, Sebastiaan Bas, Annabel van Dijk, Joost van der Knaap, Calvin Davidson + expert: Frank Bosma

De jury: "Een relevant publie onderwerp en het plan heeft veel potentie. Het roept vergelijkingen op met bestaande simulatiespellen, maar de rol van 'het volk' in dit concept is nieuw. Wel voelde de wereld nog basic en zou de functionaliteit van de virtuele wereld verder uitgewerkt moeten worden." 

 

meer van het medialab