goedkope privacy

Privacy belangrijk genoeg om ervoor te betalen? Dat vindt slechts 9% van de consumenten.

DDMA, de branchorganisatie voor marketing en data, voerde in 2016 een onderzoek uit naar hoe Nederlanders denken over data en privacy.

Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de ondervraagden onbezorgd is over deze thematiek. Slechts 28% van de Nederlanders zou relatief bezorgd zijn over data-uitwisseling en privacy, maar deelt zijn of haar gegevens niet of zo min mogelijk. 75% van de consumenten staat welwillend tegenover het delen van data, terwijl 89% van hen geeft aan dat het bedrijfsleven in de huidige situatie hiervan het meest profiteert. Of dat consumenten dat laatste erg problematisch vinden, is de vraag: slechts 9% is bereid om bedrijven voor hun privacy te betalen.  

Volgens de brancheorganisatie is de belangrijkste les voor organisaties dat de Nederlandse consument data-uitwisseling als onderdeel van de moderne economie accepteert, maar niet het gevoel heeft dat hij of zij hier het meest van profiteert. 

Lees hier het hele onderzoeksverslag van DDMA.