Georgina Verbaan aarzelde geen moment toen ze door Pepijn Lanen werd gevraagd om mee te doen aan zijn fictiepodcastverhaal Gothrecht. Lanen, ook bekend als Faberyayo, creëerde samen met producer Hugo van de Poel (Stippenlift) een absurdistisch hoorspel met Verbaan in de rol van gothic Brinta.

Wat was jouw eerste indruk toen je Gothrecht las?

‘Ik vond het te gek, meteen heel goed. Ik houd van die heerlijke spraakwatervallen die er in zitten en zo’n train of thought die maar doorgaat. Ik vond het meteen lekker om te lezen, lekker weird. Het is slim geschreven, heel witty, snel en absurd. Het is ook onverwacht, met verrassende hoeken in de taal.’

Maakten die spraakwatervallen het lastig in te spreken?

‘Je hebt de tekst natuurlijk voor je. En het zal niet ieder zijn ding zijn, maar ik houd er erg van. Ik vind het zelf ook lekker om hele lange zinnen te schrijven. Bij het inspreken van mijn eigen audioboek dacht ik weleens: ‘welke gek heeft dit geschreven?’ Maar bij Gothtrecht kwam ik er nog wel een beetje uit. Ik vond het fijn om te doen, heerlijk.’

Je zingt ook twee liedjes in Gothrecht

‘Ja dat vond ik leuk, want dat was lang geleden. Ik vond het meteen cool toen ik hoorde dat de muziek van Stippenlift was. Achteraf hoorde ik pas alle liedjes en het is erg mooi geworden.’

Hoe was het om Goth-vrouw Brinta te spelen?

‘Ik herken mezelf wel in haar. Ik denk dat veel mensen een beetje goth zijn van binnen, misschien niet van buiten. Het was ook heerlijk om de tekst te zingen: Ik ben een goth, ik heb pijn, ik wil anders dan die sukkels zijn.’

Hoe gingen de opnames?

‘Die waren heel leuk. Ik heb veel hoorspelen gedaan, maar ze zijn nu technisch zo veel verder. Bijvoorbeeld zo’n 3D opnamemicrofoon. Het geluid bij Gothrecht is een ervaring in je hoofd, op je oren. Je hebt het gevoel dat je er in staat. Door de komst van podcasts zijn het nu gewoon fictieve audioseries geworden.’

Wat is het fijne van hoorspelen opnemen?

‘Je maakt meteen een compleet verhaal en je wordt niet belemmerd door allerlei ingewikkelde dingen zoals licht en mise-en-scène. Je kunt snel een heel avontuur beleven in je hoofd. Met het inspreken ook al, je ziet alles voor je. Je bent er echt en je beleeft het, maar je hoeft niet door de make-up. Je mag gewoon lekker zitten. Het is een efficiënte manier van verhalen vertellen. En ook leuk omdat het een beetje iets weg heeft van lezen, omdat je toch zelf je eigen plaatjes moet maken in je hoofd. Lekker dat dit genre erbij is gekomen.

Mensen kijken veel Netflix-series en dan denk ik waar haal je de tijd vandaan? Het is zo lekker dat je dit tijdens een wandeling kunt luisteren of tijdens het inruimen van de vaatwasser. Al ben ik voor Gothrecht wel even gaan zitten.’

Hoe verschilde dit hoorspel met andere projecten?

‘Ik heb veel audioboeken ingesproken, maar dit is helemaal nieuw en helemaal zelf gecreëerd, met originele muziek. Het verschilt eigenlijk in bijna alles van wat ik hiervoor heb gedaan. Ook al die muziekjes, het is zo rijk aan dingen. Meestal is een verhaal wat droger. Dit is heel speciaal. Gothrecht is uniek in verhalenland en podcastland.’

lees en luister meer