CTRL staat voor controle. De Duitsers vrezen voor hun privacy en willen er controle over houden. In Duitsland houden ze het oranje Street View-mannetje buiten de deur: grote delen van Duitsland zijn geblurd. In het kleine plaatsje Molfsee is dat protest tegen Google begonnen. Over de angst voor een realiteit waarin privégegevens niet worden gewaarborgd schreef Oliver Spiecker al lang geleden een profetisch nummer voor Schlagerkoning Udo Jurgens.

Molfsee

Burgemeester Roman Hoppe kan het zich nog goed herinneren toen in de zomer van 2008 de eerste auto's door zijn dorp Molfsee rijden. ​​​​​​Opeens overspoelt de Duitse media het kleine plaatsje dat moedig verzet biedt tegen de techgigant. De inwoners zijn bang dat Google Street View hun  huizen fotografeert. De Molfsee'ers waren bang voor inbrekers. Al snel blijkt dat de argwaan van de Molfsee'ers gepast is.   

De Google Steet View-wagens maken niet alleen foto’s, maar slaan ook gegevens van de wifi in de huizen op. Wanneer de belangrijkste privacyambtenaar Johannes Caspar daar achter komt, moet Google een forse boete betalen en het voor alle Duiters die bezwaar maken mogelijk maken dat ze hun huis kunnen laten verpixelen in Street View. Een kwart miljoen mensen laten hun huis verpixelen. Duitsland wordt Blurmany. En Google laat het – op 20 steden na – verder maar achterwege om nog meer opnames in Duitsland te maken.

Lees trouwens vooral verder onder de foto-vergelijker hier beneden! 
 

Voor het programma die Heute Show, maakte comedian Martin Sonneborn een item over Google Home View.  Sonneborn belt aan bij elke deur die hij ziet in een klein Duits plaatsje zoals Molfsee en vraagt of hij foto's van alles in het huis mag maken tot in de slaapkamer aan toe. Hierboven zie je een stel waar hij op bezoek was. Een foto voordat hun ogen 'geblurd' werden en erna. Net misdadigers. Het item steekt de draak met de gegronde Duitse angst voor een inbreuk op de persoonlijke privacy die Google Street View kan zijn. 

Uit de digitale mist doemt een geblurd Berlijns theater op. Daar zit Oliver Spiecker. Spiecker is de tekstschrijver van de ondanks overleden Schlagerkoning Udo Jurgens. Udo nam in 2014 het nummer 'Der Gläserne Mensch', of 'de doorzichtige mens' op. 

Het refrein van het nummer luidt vrij vertaald: 

De doorzichtige mens is gevangen in het net
Geheime diensten verzamelen koortsachtig in wat er over hem valt  te weten 
De doorzichtige mens, gevangen in het net
Overheden doen mee in de gegevensuitwisseling om beter te kunnen meten 

Het nummer gaat over een type mens waarvan alle informatie op straat ligt, informatie die zomaar misbruikt kan worden. Het profetische nummer is geschreven voordat uit de gelekte NSA-documenten van gedeserteerd CIA-medewerker Edward Snowden bleek dat veel sociale netwerken als Facebook en online diensten als Google inderdaad direct informatie doorlekken naar geheime diensten. 

Zijn we nu allemaal doorzichtig? 

Oliver Spiecker, de tekstschrijver van het popnummer 'Der Gläsener Mensch' of 'de doorzichtige mens'

bekijk ook: Tegenlicht over het gebruik van data in verkiezingen

Door fake news, gehackte verkiezingen en leugens van wereldleiders heeft het vertrouwen in politici, media en bedrijven een dieptepunt bereikt. Is dat nog te herstellen? 

extra kijk- en leestips

De NOYB-beweging is een bundeling van de krachten van consumentenbeschermings-organisaties, gegevensbeschermings-activisten, hackers en juridische tech-initiatieven. Samen vormen ze een Europees gegevens-beschermingsplatform.

In Geoguessr kun je overal ter wereld in de Google Street View omgeving gedropt worden en krijg je de opdracht om je een weg te banen naar een bepaalde locatie. Een soort vossenjacht door de hele wereld. Of althans de digitale versie die het niet zo nauw neemt met de privacy van de echte wereld. Maar laat dat de pret niet drukken! 

CV Dazzle is een collectief van kunstenaars dat onderzoekt hoe mode kan worden gebruikt als camouflage van gezichtsherkennings-technologie. Het idee is dat computers je gezicht niet meer herkennen als je hun producten draagt.