Vliegen voor vlag en vaderland
Vliegen na 9-11
Vorige maand stegen in alle Amerikaanse staten privé vliegtuigjes op om gedurende een maand richting New York te vliegen. Daar zullen deze week alle door de verschillende piloten meegenomen vlaggen worden aangeboden als onderdeel van de 11 september herdenkingen. Het doel van de hele onderneming is volgens de organisatoren van Flight Across America om: “het land te inspireren en opnieuw te bezielen met de geest van luchtvaart, en om het geloof in de potentie die stroomt door the heldhaftige Amerikaanse luchtvaartgeschiedenis weer tot ontbranding te brengen”.
Luchtvaart heeft in Amerika altijd iets mythisch gehad. De behoefte daar te gaan waar nog nooit iemand geweest is maakt een belangrijk deel uit van de Amerikaanse droom. Geen wonder dus dat het door TIME uitgebrachte boek met belangrijkste mensen uit de twintigste eeuw begint met een door Bill Gates geschreven ode aan de pioniers van de Amerikaanse luchtvaart. “Wilbur en Orville Wright waren twee broers uit het hart van Amerika met een visie zo wervelend als de hemel”, schrijft de microsoft topman, om vervolgens te stellen dat hun uitvinding in 1903 wellicht de belangrijkste is geweest sinds de uitvinding van het schrift.
Luchtvaart, zo meent Gates, is niets minder dan de voorloper van het internet; Beide verspreiden ze democratie over de gehele wereld. Wie het gemaakt heeft in Amerika wil zijn eigen vliegtuigje, en als het even kan meteen ook maar een eigen landingsbaan.
Het wemelt in Amerika dan ook van de kleine vliegschooltjes, vliegveldjes en vliegtuigjes. Iets wat opeens pijnlijk duidelijk werd toen bleek dat ook de terroristen op dergelijke schooltjes hun vaardigheden hadden verworven. Voor de luchtvaartgemeenschap was het een harde klap, toen een eeuw na de Wright Brothers luchtvaart niet alleen meer met Vrijheid en Vooruitgang werd geassocieerd, maar ook met terroristische aanslagen op eigen grondgebied. En wat erger was, veel vlieg vrijheiden werden op last van de overheid onmiddellijk stopgezet.
Maar zoals de Amerikaanse pistool bezitter zich altijd gesteund weet door de machtige NRA, zo hebben de vliegers in de AOPA (Aircraft Owners and Pilot Association) een vergelijkbaar machtig en succesvol lobby orgaan dat er alles aan doet om restricties voor de Amerikaanse luchtvaart tot een minimum te beperken.