steun vpro

Vrije Geluiden

Reinbert de Leeuw - Erik Satie

Vrije Geluiden

Reinbert de Leeuw - Erik Satie

Reinbert de Leeuw zou je wel de meest originele vertolker van de muziek van Erik Satie kunnen noemen. Zijn versies van de beroemde Gymnopédies zijn zo langzaam en zo uniek, dat Satie eerst onherkenbaar is om vervolgens herondekt te worden.
De Leeuw buigt zich wederom over zijn lievelings componist en legt uit waarom naar zijn idee Satie zo tergend langzaam gespeeld dient te worden: de muziek is wit, onbeweeglijk, volkomen statisch, in zichzelf gekeerd en staat in schril contrast met de tijd waarin het geschreven is. ‘Très lent’ is dus het credo.

Dit fragment is onderdeel van

Vrije geluiden

Uit België de wereldfusieband Hijaz, pianist Reinbert de Leeuw en Square Orange, de band rond basgitarist Bob van Luijt. Over het debuutalbum van de internationale wereldfusieband Hijaz waren we al enthousiast, hun tweede album, Chemsi, is zeker zo goed. Ook hier wordt Arabische muziek op wonderbaarlijk mooie wijze gemengd met Griekse rembetica en westerse jazz. Reinbert de Leeuw zou je wel de meest originele vertolker van de muziek van Erik Satie kunnen noemen. Zijn versies van de beroemde Gymnopédies zijn zo langzaam en zo uniek, dat Satie eerst onherkenbaar is om vervolgens herondekt te worden. Etcetera komt in juni met een nieuwe cd van Reinbert de Leeuw met werken van de late Satie. Daarop vooruitlopend speelt Reinbert de Leeuw bij Vrije Geluiden enkele stukken uit deze periode. Tijdens zijn studie aan Berklee College of Music begon Bob van Luijt met het schrijven van de driekwartier durende compositie: Movement. Een groot werk met invloeden van Stravinsky en Steve Reich tot aan Pat Metheny en Jan Garbarek. Bij Vrije Geluiden speelt zijn band Square Orange 'the Core'. Presentatie: Melchior Huurdeman.