Hoe groter het leed, des te groter de liefde

over Puccini's opera Tosca

  • Melchior Huurdeman

De avond van 18 september 2025 zal ik nooit meer vergeten. Ik bezocht mijn meest geliefde opera: Tosca. Maar ik had haar nog nooit live gezien. Ik durfde de confrontatie nooit aan te gaan. Ik ken Floria Tosca van vele en uiteenlopende opnamen, maar ze lijkt bijna altijd op Maria Callas, ook al is zij niet degene die zingt. Iedere afwijking moet ik in mijn hoofd bijstellen.

De Nationale Opera opende het seizoen met een herneming van Barrie Kosky’s productie van Tosca uit 2022. Wegens groot succes – dat kon bijna niet anders.
Hoe groter het leed, des te groter de liefde. Er ontvouwde zich op het podium een strak geregisseerde opéra noir in afwisselende decors gemaakt door Rufus Didwiszus: een keuken van de Keukenkampioen, een leeg toneel met enkel een schildersezel, en een gevangenis van steigerbuizen. 

En hoe! Wat een Tosca!

Sopraan Natalya Romaniw zong deze avond de rol van Tosca, in plaats van Elena Stikhina. Twee weken later moet ik nog steeds aan Natalya denken. Natuurlijk ben ik gelukkig dat ik haar vertolking van Tosca heb mogen horen en zien. Maar hoe zou het zijn als je in je leven de rol van Tosca had mógen en kúnnen zingen. Ik zou een deel van mijn leven zelfs willen geven als ik ooit twee keer “Mario! Mario!” had mogen schreeuwen vanuit de coulissen.

Ik zal mijn bezwete en betraande shirt nog lang bewaren, en misschien wel inlijsten. Naast het geluksgevoel van een voor mij zeer geloofwaardige Floria Tosca (nogmaals: Natalya Romaniw), was ook de slotscène uit de eerste akte debet aan dat natte shirt: het Te Deum. Politiechef Scarpia (een fenomenale Gevorg Hakobyan) zingt en vanachter hem doemt een barok triptiek op waarin de hoofden van het koor levend in het doek zijn verwerkt. Het doek beweegt naar voren en nadert Scarpia…
Ach, waar ben ik mee bezig, het is niet te doen om dit in woorden te vatten. Laat maar.

Mocht er ooit nog een reprise komen, dan het liefst ook met dirigent Nathalie Stutzmann en het Nederlands Philharmonisch Orkest. GA DAARHEEN!
​​​​​​​
Op de website van De Nationale Opera vind je foto's en een video van die Te Deum, een beeld dat altijd bij zal blijven.
En voor wie Tosca wil leren kennen, klik op de link en beluister de legendarische opname met Maria Callas.

Accepteer de 'social' cookies om deze 'spotify'-content te bekijken.

Klik hier om je cookie-instellingen aan te passen.

Een moment geduld, de content wordt geladen.