VPRO Vrije Geluiden

Anner Bijlsma special

VPRO Vrije Geluiden

Anner Bijlsma special

Anner Bijlsma is bij leven al een legendarische cellist en internationaal geroemd. Niet alleen maakte hij prachtige opnamen van de cellosuites van Bach, hij heeft een groot deel van zijn leven gewijd aan het doorgronden van de speelwijze van Bach met als uitgangspunt het handgeschreven manuscript van Anna Magdalena Bach, die de zes cello suites vertaalde naar een leesbare partituur met aanwijzingen van haar man. Het punt dat Bijlsma in al zijn boeken maakt, is dat niemand goed leest wat er staat en dat is volgens hem nu juist zo belangrijk. Dit is allemaal te lezen in zijn nieuwste boek Droppings. Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen onder zijn toezicht. Een masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert op zijn beurt ook van deze jonge cellisten.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Jeroen den Herder (deel een)

vanaf 00:12:02

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Jeroen van Helder spelend uit: Cello Suite No. 1 in G - BWV 1007 - Andante (J.S. Bach).

Jeroen den Herder (deel twee)

vanaf 00:16:29

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Jeroen van Helder spelend uit: Cello Suite No. 1 in G - BWV 1007 - Andante (J.S. Bach).

Lidy Blijdorp (deel een)

vanaf 00:23:43

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Lidy Blijdorp spelend uit: Cello Suite No. 1 in G - BWV 1007 - Prelude (J.S. Bach)

Lidy Blijdorp (deel twee)

vanaf 00:31:50

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Lidy Blijdorp spelend uit: Cello Suite No. 1 in G - BWV 1007 - Prelude (J.S. Bach)

Job ter Haar (deel een)

vanaf 00:37:40

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Job ter Haar spelend uit: Cello Suite No. 3 in C - BWV 1009 - Gigue (J.S. Bach)

Job der Haar (deel twee)

vanaf 00:39:29

Thuis bij Anner Bijlsma volgen wij drie cellisten die Bach spelen voor het collegiale oog van Bijlsma. Masterclass wil hij het zelf niet noemen, want hij leert van jonge cellisten nog iedere dag. Maar er gebeurde die dag in zijn grote werkkamer wel zeer bijzondere dingen. Hier ziet u Job ter Haar spelend uit: Cello Suite No. 3 in C - BWV 1009 - Gigue (J.S. Bach)