Wat komt er kijken bij het schrijven van poëzie? In de Craft Talks praten dichters over hun ambacht. Pierre Alféri vertelt over zijn ‘cinépoèmes’.

In zijn cinépoèmes speelt Pierre Alféri, met letters die op je af zoeven, over elkaar heen buitelen of zachtjes lijken te ademen. In het filmgedicht ‘Elvin Jones’, vernoemd naar de jazzdrummer, verschijnt op een opzwepend elektronisch ritme tekst in beeld. Op drie plekken komen en verdwijnen er regels; nooit in hetzelfde ritme, nooit tegelijk. Je kunt op één plek blijven lezen, of alles, van boven naar beneden. Door het cinépoème ‘Ne l’oublie pas’ krijgt de kijker door talloze variaties op één zin ingeprent dat hij een heleboel moet onthouden. Maar de woorden volgen elkaar zo snel op dat het onmogelijk is.

Waarom de vorm van de cinépoèmes?
Pierre Alféri: ‘Dat een zin maar één kant op gaat heeft me altijd gefrustreerd. Alle andere mogelijkheden worden erdoor opgeheven. Daarom probeer ik op allerlei manieren taal te creëren die zich kan vertakken – visueel, of door een bepaald ritme. Een zin is een mogelijkheid binnen een serie van mogelijkheden, waartussen je kunt twijfelen.’

Vindt u het natuurlijker, of logischer dat taal beweegt of danst?
‘Schrijven wekt de indruk dat taal stabiel en definitief is, terwijl betekenis vluchtig is – net als in gesproken taal. Zoals alles in het leven is ze van voorbijgaande aard en dat interesseert mij: de manier waarop dingen voorbijgaan, verdwijnen, plaatsmaken voor iets nieuws. Ik ben geïnteresseerd in tijdelijke vormen van schrijven en in mengvormen met stemmen en muziek of cinema, omdat die vluchtigheid me doodsbang maakt en intrigeert.’

U experimenteert graag met vorm. Uw bundel Kub Or bevat zeven gedichten in de vorm van een bouillonblokje. Ze bestaan uit zeven regels van zeven lettergrepen. Is het noodzakelijk steeds nieuwe vormen te vinden?
‘Ja! Als je verandering of beweging wil observeren of uitdrukken, moet je een heel goede val bouwen. Een goede vorm kan functioneren als een net of een vergiet. Dat laat sommige dingen door en houdt andere vast. Als ik iets schrijf heb ik een dergelijk filter nodig. Maar de vorm is nooit doel op zich. Het is een middel om een bepaald formaat vis te vangen.’

craft talks

Tijdens drie Craft Talks vertellen internationale gasten over het dichterlijke ambacht. Waarom schrijven ze zoals ze doen?
Pierre Alféri (Frankrijk) vertelt over zijn ‘cinépoèmes’: filmgedichten die exploreren hoe tekst, bewegend beeld en cinematografische principes op elkaar ingrijpen.
Harkaitz Cano (Spaans Baskenland) schrijft verhalende poëzie in het Baskisch. Hij onderzoekt de momenten waarop de taal als poëtisch instrument tekort schiet en andere middelen als kunst en muziek nodig zijn om tpt poëzie te komen.
Togara Muzanenhamo (Zimbabwe), ’s ochtends boer, ’s middags dichter, belicht hoe de verschillende mogelijkheden een regel af te breken zowel de inhoud als het oorspronkelijke idee van het gedicht beïnvloeden

Pierre Alféri, vrijdag 12 juni, 15.30 uur
Harkaitz Cano, zaterdag 13 juni, 16.30 uur
Togara Muzanenhamo, zaterdag 13 juni, 17.30 uur