man en macht
Regisseur Ivo van Hove en Toneelgroep Amsterdam vieren triomfen van New York tot Buenos Aires. De VPRO-Gids sprak Van Hove over Kings Of War, succes, en natuurlijk zijn samenwerking met David Bowie. 'Ik leefde al een jaar met dat geheim.
Bio Ivo van Hove
Ivo van Hove (1958) is sinds 2001 directeur van Toneelgroep Amsterdam. Bekende voorstellingen onder zijn regie zijn onder andere Angels in America van Tony Kushner, Romeinse tragedies naar Shakespeare, The Fountainhead van Ayn Rand en Opening Night van John Cassavetes. Zijn producties zijn gespeeld in onder meer The Old Vic in Londen, de Biënnale van Venetië en de Wiener Festwochen. Van Hove werkt regelmatig in New York, als vaste gastregisseur van de New York Theatre Workshop. Recente prijzen: in 2015 won Van Hove twee Olivier Awards plus de Critic’s Circle Award voor A View from the Bridge van Arthur Miller. In 2014 kreeg hij een Eredoctoraat van de Universiteit Antwerpen.
Lazarus
Voor de muzikale theaterproductie Lazarus, door David Bowie, Ivo van Hove en de Ierse toneel- en scenarioschrijver Enda Walsh (bekend van de film Hunger) brengt Bowie zijn personage Thomas Jerome Newton uit de cultfilm The Man Who Fell to Earth (1976,
Nicolas Roeg) weer tot leven. Met songs van Bowie, waarvan hij voor de musical nieuwe arrangementen maakt.
Van Hove: ‘De samenwerking met Bowie is in volle gang en heel intensief. Het is echt wel meer dan dat hij zijn naam eraan heeft verbonden. Bowie is bij elk stap betrokken. Ook met de casting houdt hij zich bezig; ik maak shortlists voor hem met namen, daarop reageert hij per mail direct. Over de namen zelf kan ik nog niks zeggen. Het project is momenteel in volle gang, er zijn al twee versies gepasseerd van het stuk. Er bestond nog niks hè: er zijn alleen de bestaande songs van Bowie. Er is een hele nieuwe tekst geschreven door Enda Walsh. Er zitten achttien songs in Lazarus, zelfs voor een musical is dat veel. Bowie schreef twee nieuwe songs voor ik erbij kwam en ik heb het voor elkaar gekregen dat hij er nog twee bij schrijft. Niet out of the blue, het heeft z’n redenen in het stuk: er waren enkele momenten waarop het passend was om een song te hebben. Dat heb ik hem gesuggereerd, en daar ging hij in mee. Bij de eerste lezing van het stuk, toen hij de tekst voorlas – want dat deed hij dus zelf – was ik bang dat hij mij zou vragen wat ik ervan vond. Ik dacht oh god, wat als ik het niet goed vind. Maar dat gebeurde gelukkig niet. De eerste ontmoeting was heel spannend. Ik had moeite mijn zenuwen te bedwingen en moest mezelf echt vermannen. Hij vroeg me of ik de tentoonstelling van Gerhard Richter al had gezien. “Ik heb hem al drie keer gezien,” zei Bowie. Dat is kenmerkend voor hem. Hij heeft een echte kunstenaarsziel, die zijn muziek gebruikt om zich te uiten.’
Lazarus gaat in december in première in de New York Theatre Workshop.