#instaroem

Elke wereld heeft haar eigen beroemdheden, en dat geldt ook voor Instagram. Met aantrekkelijke plaatjes en een unieke stijl kunnen influencers duizenden, soms zelfs miljoenen volgers verzamelen. Er zijn ook Nederlanders die alleen dankzij Instagram bekend zijn. Wie zijn deze mensen en hoe ziet hun leven eruit?

@cyarine

Laura Brouwers (22) uit Eindhoven, ­ @cyarine, illustrator, 1.267.123 volgers

‘In 2014 begon ik mijn tekeningen te plaatsen op Instagram. Ik heb een unieke, herkenbare stijl en ik was een trendsetter, zo is het balletje gaan rollen. Ik vond 100.000 volgers al ontzettend veel, dat het er nu meer dan een miljoen zijn, vind ik bijna niet te bevatten.

Ik maak veel tekeningen van mezelf in verschillende outfits, dat vinden volgers leuk. Ook maak ik handig gebruik van hashtags. Als je veel volgers wilt, moet je echt volhouden, regelmatig posten, relevant zijn, mensen aanmoedigen tot interactie en snappen hoe het platform verandert. Video’s kregen een tijd voorrang. Dat is nu minder, dus daar speel ik op in. Ik weet op welke tijden ik moet posten om meer likes te krijgen. Daar ben ik al doende achter gekomen.

Maar als mensen vragen hoe ze meer volgers kunnen krijgen, zeg ik: als het je daarom gaat, kun je beter meteen stoppen. Je moet gewoon je eigen ding doen en hopen dat mensen het leuk vinden. Veel mensen doen steeds hetzelfde trucje en volgen alleen andere mensen om zelf gevolgd te worden. Dat is volgens mij niet goed voor je ontwikkeling en ook niet voor je geestelijke gezondheid.

Ik verdien geld door samen te werken met bedrijven. Ik maak dan bijvoorbeeld een reis voor ze en post daarover. Zo heb ik gewerkt met HP, kleurpotlodenfabrikant Faber-Castell, computerspel The Sims en kledingbedrijven. Ik ga niet zomaar overal op in. Ik kreeg bijvoorbeeld een aanvraag van detoxthee. Dat heeft niets met mij te maken en dat zouden mijn volgers ook niet pikken, dus zo’n aanbod sla ik af.

Ik word regelmatig herkend, vooral in het buitenland. Mijn meeste volgers komen uit Noord-Amerika en Brazilië. Dankzij Instagram kom ik op plekken waar ik anders niet zou komen en heb ik veel vrienden gemaakt. Zo heb ik laatst nog een vriendin in Japan bezocht die ik van Instagram ken. Buiten mijn werk zit ik eigenlijk heel weinig op mijn telefoon. Internet is voor mij niet meer echt ontspanning.

Naast instagrammer ben ik ook freelance-character designer voor bijvoorbeeld speelgoed. Stel je voor dat Instagram Hyves achternagaat. Daar houd ik rekening mee, en daarom pak ik de kansen die ik krijg.’

@smoothiethecat

Arvid van Boekel (29) uit Eindhoven, @smoothiethecat, plaatst foto’s van zijn kat, 1.063.341 volgers

‘Een paar vrienden vonden dat ik te veel kattenfoto’s op mijn persoonlijke Facebook plaatste. Daarom besloot ik eind 2015 een Instagramaccount helemaal aan mijn kat Smoothie te wijden. Het oorspronkelijke doel was een soort onlinefotoverzameling bij te houden, zowel voor mezelf als voor de mensen die het toevallig leuk vonden om te volgen, zoals mijn tante. Ik had me echter verkeken op het aantal online kattenliefhebbers en kreeg al snel duizenden volgers. 

Ik post elke dag twee foto’s en werd al snel opgepikt door Amerikaanse entertainmentsites als Bored Panda en Buzzfeed. Zij bestempelden Smoothie als ‘fotogeniekste kat ter wereld’. Wat ook helpt, is dat ik meestal grappige teksten bij de foto’s en filmpjes plaats. In het begin maakte ik alle foto’s met mijn telefoon, maar inmiddels heb ik een betere camera. Ik let nu op lichtval, op de vacht van de kat en op de locatie. Het moet niet rommelig zijn in huis, maar ook niet steriel. Alleen de leukste foto’s en filmpjes zet ik online. 

Inmiddels ben ik er best veel tijd aan kwijt. Er is een tweede kat bijgekomen, Milkshake, die ook zijn eigen profiel heeft
(@milkshake.thecat) en ik ben sinds kort ook een YouTubekanaal begonnen. Ook met het beantwoorden van de mailtjes en berichten ben ik dagelijks zeker een uur bezig. Ik krijg vaak de vraag wat voor kat Smoothie precies is, want in Amerika kennen ze de Britse langhaar niet. Ook zijn er veel bedrijven die hun spullen willen opsturen voor reviews. Waar ik altijd om moet lachen, zijn de mensen die Smoothie willen komen opzoeken of zelfs overkopen. Op die verzoeken ga ik natuurlijk niet in. Inmiddels levert het financieel ook iets op, voornamelijk door product placement. Laat ik het zo zeggen: Smoothie verdient haar eigen voer. 

Mensen op Instagram zijn vriendelijk, ­enthousiast en hulpvaardig. Kattenliefhebbers zijn over het algemeen sowieso leuke mensen. Wel moet je als gebruiker constant alert zijn op veranderingen van het platform. Elke week is er wel iets aangepast. Als je te vaak dezelfde hashtags gebruikt, word je niet meer gevonden. Je wordt eigenlijk verplicht aan alle vernieuwingen mee te doen als je wilt blijven groeien.’ 

HAPPY INTERNATIONAL CAT DAY! 🐈

Een bericht dat is gedeeld door @smoothiethecat op

@claireonline

Claire Droppert (40) uit Rotterdam, @claireonline, fotograaf, 305.960 volgers

‘Mijn collega’s zeiden dat het echt iets voor mij was, dus ben ik in 2010 met Instagram begonnen als creatieve uitlaatklep. Het begon met snapshots, maar ik ben het steeds serieuzer aan gaan pakken. In het begin namen veel fotografen Instagram niet serieus, het gebruik van een filter was not done. Maar nu gebruiken ze de app bijna allemaal. Op een gegeven moment ben ik suggested user geworden, dan kom je op een lijst met vooraf ingestelde gebruikers. Toen is het heel hard gegaan met het aantal volgers.

Het thema van mijn Instagram-feed is rust en stilte. Bedrijven of toerismebureaus benaderen me voor het promoten van een bepaald gebied, een beleving of een product. Ik maak dan foto’s in mijn kenmerkende stijl. Eigenlijk weet ik die stilte overal wel te vinden, zelfs in een drukke stad. Ik zoek dan naar een mooi onderwerp of een bijzondere lichtval.

Het leukste van Instagram vind ik de interactiviteit en de mogelijkheid om bijzondere momenten te delen en mooie bestemmingen te ontdekken. Ik heb contact met mensen uit de hele wereld. Voor die leuke reacties blijf ik het doen. Het nadeel is dat het platform steeds verandert. Instagram begon vrij creatief en klein, maar er zit nu ook veel troep en reclame tussen. Sinds Facebook het heeft overgenomen, is de charme wel verminderd. Aan de andere kant kan ik dankzij die groei wel weer toffe dingen doen. Dankzij Instagram ben ik een drukke freelancer. Ik heb er nog andere dingen naast lopen, zoals kunstfotografie, commerciële opdrachten en vormgeving. Als Instagram morgen niet meer zou bestaan, kan mijn werk gewoon doorgaan.’

Stormclouds above #rotterdam.

Een bericht gedeeld door Claire Droppert (@claireonline) op

@oumaymaboumeshouli

Oumayma El Boumeshouli (21) uit ­Alkmaar (‘maar ik zeg altijd “based in Amsterdam”’) @oumaymaboumeshouli, modeblogger, 198.132 volgers 

‘Ik kreeg altijd al veel complimenten over mijn persoonlijke stijl. Ik hou van de laatste catwalktrends, die probeer ik te vertalen naar een draagbare outfit. Ik had al in 2011 een modeblog, maar op een gegeven moment verhuisde alle aandacht naar Instagram. Dus ben ik overgestapt naar dat platform en dat ging meteen goed. Vorig jaar heb ik mijn studie Marketing, Media en Communicatie vaarwel gezegd, want ik was al waar ik wilde zijn. Ik wilde altijd al iets doen met merken en creatieve strategie en dat is gelukt, ik heb van mezelf een merk gemaakt. 

Mijn familie begreep eerst niet zo goed waar ik mee bezig was. Ze zagen allemaal pakketjes binnenkomen en waren bang dat ik me in de schulden stak. Toen moest ik uitleggen: dit is nieuwe media, dit is hoe het werkt. 

Ik besteed veel aandacht aan mijn fotografie. Ik laat mijn gezicht niet zo vaak zien, volgens mij vinden volgers dat mysterieuze wel leuk. Ik heb geen vaste fotograaf; ik ­gebruik een statief of vraag iemand die toevallig in de buurt is af te drukken. Ik probeer zo min mogelijk te werken met andere fotografen, want ik wil mijn eigen stijl vasthouden. Daarom zit ik ook niet bij een agency, zoals sommige andere Instagrammers. Ik wil graag alle controle behouden. 

Als ik word benaderd door een merk mag ik een aantal items uitkiezen en dan ga ik naar een bepaalde locatie om de outfits te fotograferen. Ik werk samen met vrij luxe merken, maar ook met budgetketen ­Primark. Dat combineer ik dan wel met Gucci. Heel veel merken maken gebruik van influencer marketing, want mensen voelen zich meer betrokken bij een echt persoon dan bij een model. Maar ik ben geen marketingtool. Ik zie mezelf als iemand die trends draagt, niet als een reclamebord.

Voor Mercedes deed ik op de Amsterdam ­Fashion Week een Instagram-report. Ik mocht naar shows, reed in een van hun ­auto’s en ging trends spotten: precies wat ik altijd al wilde. Ik heb zelfs mijn eigen schoen mogen ontwerpen voor een schoenenmerk. Toch is het geen droomleven. Ik ben vaak maar kort op een plek en dan is het echt hard werken om veel mooie foto’s te maken. Ook moet je steeds met nieuwe creatieve ideeën komen om relevant te blijven. 

Mijn doel voor de toekomst is om binnen nu en twee jaar eigen creative agency te starten, in Nederland of in Casablanca. Daarin doe ik dan hetzelfde als wat ik nu doe, maar dan voor andere influencers.’

Blue feels #RejinaPyo

Een bericht gedeeld door Oumayma El Boumeshouli (@oumaymaboumeshouli) op