Op de Veluwe, aan de rand van een dorp zonder straatnamen, woont de belangrijkste Nederlandse decorontwerper, Roland de Groot (Batavia, 1939). Vier keer ontwierp hij het decor voor het Eurovisiesongfestival en tientallen jaren gaf hij vorm aan televisie, film, theater, boekenomslagen en platenhoezen. Ik bezoek de pensionado in zijn volle dubbele garage, waar hij nog elke dag mooie dingen maakt. Daar klinkt oude jazz van Swing Street Radio, er is thee met koek, maar er hangt ook een verdachte geur.
Ruik ik brand?
‘Ik was aan het hardsolderen. Kijk, dit: caleidoscopen van koperen waterleidingbuizen. Anderhalf jaar geleden kreeg ik een hartaanval en belandde ik in het ziekenhuis. Daar heb ik verkeerde medicijnen gekregen, met als gevolg dat ik nu aan één oog blind ben. Mijn rechteroog kijkt naar jou, maar ziet niets. Nooit meer. Het vervelende is dat je met één oog geen diepte ziet. Dus ik maak die dingen, maar moet alles 34 keer overdoen. Dat ruik je.’
Mocht u het songfestivaldecor ontwerpen omdat u de beste was?
‘Nee, helemaal niet. Het ging van: doe jij dat maar. Ah, goed, leuk.’
Op die manier gaat het tegenwoordig niet meer.
‘Nu is het ook helemaal niet leuk meer. Ik vind er niks meer aan. Het is alleen maar licht, verder niks. Toen had het iets aantrekkelijks door het kleinschalige. Elk land nam zijn eigen dirigent mee, je had het Metropole Orkest en iedereen moest samen door één deur. Daarnaast zongen alle artiesten in hun eigen taal. Nu is het een brij en staat de techniek voorop. Met zo’n lichtdecor, al die ledjes en grote schermen, kan zó veel, dat móét men laten zien. Zo van: jongens, hebben we die stand al gehad? Nee, nog niet? Dan doen we dat bij Lapland. Zie je opeens allerlei flikkerlichten bij een liefdesliedje. Ik chargeer nu, maar het slaat nergens op. Het wordt niet aangepast aan het nummer. Gigantisch licht op de achtergrond waardoor je degene die optreedt haast niet kunt zien.’
Wat is de functie van een decor?
‘De functie van een decor?! Bij een toneelstuk is het de plaats van handeling. Een straat of huiskamer, maar bij show moet het een showelement zijn. De opdracht voor het Eurovisiesongfestival was eigenlijk vrijblijvend. Het moest er leuk uitzien.’
Hoe zag uw decor eruit?
‘Ik had een decor ontworpen met allemaal grote schillen en bollen die werden bediend door een ploeg van 26 man. Die waren allemaal in de weer tijdens de changementen. Elk decorstuk hing aan een rail waarmee het motorisch heen en weer kon. En ook nog omhoog en omlaag, want ze hingen aan tracks. Zo kon je er een heleboel mee doen. Voor elk onderdeel stond iemand aan een touw te sjorren. Op alle touwen waren met plakbandjes nummers gemarkeerd, zodat de sjorders achter de schermen de posities konden bepalen. Van al die standen had ik tekeningen gemaakt. Elke verandering moest binnen veertig seconden, want zo veel tijd zat er tussen de liedjes en de promofilmpjes die van de landen werden vertoond. Dan riep ik: “Achtung! Stand Sieben!”, en dan ging alles bewegen. Omdat die hangende stukken soms wel vijftig kilo wogen, bleven ze nog doorzwaaien. Dus waren er weer andere mannen die ze vervolgens met touwen probeerden stil te laten hangen.’