Tools op vpro.nl

De VPRO wil, als initiatiefnemer en partner van PublicSpaces, onze gebruikers een platform aanbieden wat zoveel mogelijk aansluit op de publieke waarden van PublicSpaces. Dat begint bij open communicatie.

We geven gebruikers daarom hier zoveel mogelijk inzicht in welke tools (ofwel online software) we op vpro.nl inzetten, wat dat voor jou betekent als gebruiker en waar we nog aan moeten werken. We hopen hiermee een eerste stap te zetten naar een open en publieksvriendelijke omgeving.

toetsen van tools

Om digitale tools te ‘scoren’ op de vijf kernwaarden van PublicSpaces hebben we een vragenlijst ontwikkeld, de zogeheten 'Digitale Spoelkeuken'. Alle tools die gebruik maken van gebruikerdata hebben we met behulp van deze vragenlijst een score gegeven van 0% (niet meer gebruiken) tot 100% (perfect).

In onderstaand overzicht van alle tools die we op vpro.nl gebruiken geven we de score, een korte omschrijving van hoe we een tool inzetten, een overzicht van voor- en nadelen van de tool en onze plannen voor verbeteringen of vervanging van de tool. Deze aanpak is nog in ontwikkeling en daarmee staan we open voor feedback om zaken aan te scherpen.

formulieren

kikz / Microsoft CRM: 67%

Voor het aanmelden van nieuwe leden of donaties maken we gebruik van gebruiksvriendelijke formulieren die door Kikz zijn ontwikkeld. De aanmeldingen worden vervolgens opgeslagen en beheerd in ons CRM systeem.

 

In het proces werd een backup gemaakt bij Kikz om bij problemen in de koppeling naar het CRM ingevoerde data te borgen. Deze backup had een opslagtermijn van 2 jaar, die hebben we teruggebracht naar 3 maanden. Daarmee zetten we Kikz voor zover mogelijk alleen in als tool zonder (langdurig) data op te slaan.

We zijn momenteel aan het onderzoeken waar verdere verbeteringen mogelijk zijn in de inzet van deze tool(s). Wanneer er meer bekend is over mogelijke acties en de planning van deze stappen zal dat op deze pagina worden bijgewerkt

FormAssembly: 67%

VPRO gebruikt FormAssembly om snel webformulieren in elkaar te zetten. Het is een laagdrempelig pakket dat complexe vertakte formulieren toestaat. FormAssembly is een grote betrouwbare leverancier en levert een specialistische webdienst die wij zelf niet in huis willen ontwikkelen.

We zijn momenteel aan het onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn in de inzet van deze tool. Wanneer er meer bekend is over mogelijke acties en de planning van deze stappen zal dat op deze pagina worden bijgewerkt.

Qualifio: 52%

Qualifio wordt ingezet om gebruikers op de site een interactieve ervaring te bieden in de vorm van een quiz, prijsvraag of oproep. Tevens wordt het gebruikt om bezoekers zich in te laten schrijven nieuwsbrief. Redacteuren zetten deze tool in als verreiking voor een bepaald onderdeel op de site.

Qualifio blijft gebruikt worden zoals dat nu in de praktijk al gebeurt. Wel worden er duidelijk instructies opgesteld voor redacteuren over de inzet van Qualifio. Een van de aspecten hierin is dat er enkel relevante gegevens opgevraagd en opgeslagen worden van gebruikers. Waarbij het belangijk is dat het voor de gebruiker transparant is wat er wordt opgeslagen en waarvoor het dient.

Eventbrite: 76%

Voor interne en externe evenementen maakt de VPRO gebruik van Eventbrite. Dit is een tool waarbij mensen op een laagdrempeligge manier zich kunnen aanmelden voor evenementen.

Eventbrite blijft de VPRO gebruiken op de manier zoals nu gebeurt voor de events waar dit van toepassing is. Er zijn voor ons momenteel geen redenen om de inzet van deze tool te heroverwegen of zaken hierin aan te passen.

aanbevelingen

Facebook pixels: 21%

VPRO gebruikt Facebook pixels om advertentie-inspanningen op Facebook te kunnen meten. De tool biedt ons specifieke targetingsmogelijkheden en campagnes worden geoptimaliseerd gedurende de campagne aan de hand van het klikgedrag. Ook kunnen we bezoekers die al eerder met onze inhoud in aanraking zijn geweest specifiek benaderen of juist uitsluiten in campagnes.

Momenteel wordt er nog gebruikgemaakt van Facebook trackers op de site van VPRO.nl en in een enkele app van de VPRO. Het uitfaseren van deze tracking staat op de planning om eind dit jaar begin volgend jaar geregeld te hebben. Verder zijn we aan het onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn in de inzet van deze tool. Wanneer er meer bekend is over mogelijke acties en de planning van deze stappen zal dat op deze pagina worden bijgewerkt.

Google Adwords & Remarketing: 32%

Wij gebruiken Google’s Adwords pixel om conversies van Adwords advertenties te kunnen meten. De tool maakt het mogelijk om advertenties in te kopen en de prestaties terug te zien. Er zijn specifieke targetingmogelijkheden en de campagnes worden geoptimaliseerd naar aanleiding van klikgedrag.

Ook kunnen gebruikers die eerder met onze uitingen in contact zijn geweest makkelijker worden benaderd of worden uitgesloten in campagnes. Op de gehele VPRO site is er een Google Adwordspixel aanwezig.

Momenteel wordt er nog gebruikgemaakt van Google trackers op de site van VPRO.nl en in een enkele app van de VPRO. Het uitfaseren van deze tracking staat op de planning om eind dit jaar begin volgend jaar geregeld te hebben.

Verder zijn we aan het onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn in de inzet van deze tool. Wanneer er meer bekend is over mogelijke acties en de planning van deze stappen zal dat op deze pagina worden bijgewerkt.

analyse

Google Analytics: 63%

Google Analytics is een tool die niet in elk bedrijf of instantie als hetzelfde wordt ingezet. In de basis kan er gebruikt gemaakt worden van primaire analyse metrics die alleen betrekking hebben op geanonimiseerde sessie data. Daarnaast kan er ook worden gekozen voor tracking via advertentie pixels, hiermee wordt de data van de gebruiker met Google gecommuniceerd.

Op dit moment wordt er geen actie ondernomen om Google Analytics aan te passen of te vervangen. De minimale opslag van gebruikersgegevens, die nota bene niet gepersonaliseerd zijn, vertalen zich in weinig prioriteit. Daarnaast zou het zorgen voor een gat in historische data voor analyses en in kennis binnen de VPRO. Door het op de korte termijn te vervangen zou daarom zorgen voor veel verlies en minimale winst, dus vanzelfsprekend niet aantrekkelijk.

AT internet: 65%

AT internet is een tool die wij gebruiken voor website en streaming analyses. De tool maakt alleen maar gebruik van geanonimiseerde persoonsgegevens. Het gebruik van de tool is opgelegd door de NPO, de NPO verwacht ook dat wij voor verschillende analyses de gegevens uit deze tool hanteren.

Voor de tool AT Internet wordt ook door de VPRO zelf geen actie ondernomen. Wij zijn verplicht om de tool AT Internet te gebruiken voor belangrijke intekeningen voor de NPO, het gebruik van de tool is ons ook opgelegd door de NPO.

Om deze reden zijn wij als VPRO niet in de mogelijkheid om de tool te vervangen. Daarnaast scoort AT Internet goed op Public Spaces waarden en slaat het geen gepersonaliseerde gebruikersgegevens op.

Ternair: 58%

Ternair is een campagnemanagement systeem dat wij gebruiken om nieuwsbrieven te versturen én om CRM mailings en campagnes te versturen. Ternair is aangesloten op het VPRO CRM systeem en beschikt in potentie over veel data die gebruikt kan worden voor personalisatie. De score van 58% is gebaseerd op de inzet van Ternair als nieuwsbrieventool

We zijn momenteel aan het onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn in de inzet van deze tool. Wanneer er meer bekend is over mogelijke acties en de planning van deze stappen zal dat op deze pagina worden bijgewerkt.

persoonlijk profiel

Keycloak

Keycloak wordt ingezet om via single sign-on onze centrale inlog voor website bezoekers mogelijk te maken. Aangezien deze software alleen wordt ingezet als tooling en er geen gebruik gebruikersdata wordt opgeslagen binnen de software hebben we Keycloak buiten beschouwing gelaten.

monitoring

Access en applicatie logs

We slaan tijdelijk IP nummers en basis informatie van clients op in onze logs. Dit doen we voor security, misbruik detectie en het debuggen van problemen op onze site. Deze informatie wordt na 2 weken verwijderd. Aangezien de inzet van gebruikersdata minimaal is en alleen voor deze doeleinden wordt ingezet hebben de de logs buiten beschouwing gelaten.