Het is een sombere tijd.
HM: ‘Precies.’
Denken we.
HM: ‘Ja.’
QR: ‘Ze gaan weg uit deze tijd om een eigen wereld te scheppen, maar het lijkt dezelfde tijd alleen dan honderd jaar geleden. Daar gaat de film over. Ze kiezen voor de jaren twintig, maar die periode gaat wel richting Tweede Wereldoorlog.’
HM: ‘En kent veel overeenkomsten met de huidige tijd, zoals rechts-extremisme en een groeiend verschil tussen arm en rijk. Daar praten ze veel over.’
QR: ‘Dat is het metaniveau van de film.’
Willen ze dat de tijd stilstaat?
QR: ‘Ze willen een bepaald levensgevoel. Net zoals vrouwen die bijvoorbeeld heel graag in Chanel gekleed gaan.’
Is het niet een smaakgemeenschap?
HM: ‘Nee, het is echt liefde, en die is vaak in de jeugd ontstaan door muziek of films. Vrouwen spiegelen zich aan Marlene Dietrich en mannen vallen vaak voor oude grammofoons of auto’s. Eerst wordt de liefde aangewakkerd, dan komt het verzamelen en uiteindelijk wordt het je leven.’
Ik noem het vluchten.
QR: ‘Wij zien het als verheffen. Zoals je met xtc op naar een houseparty gaat. De werkelijkheid verhevigen. Alsof je in een film staat. Alles wordt relaxter. We gingen zelf ook weer veel roken en drinken.’
Vluchten dus.
HM en QR: ‘Het is maar net hoe je het ziet.’
QR: ‘Het is een verwezenlijking van een droom. Ze lezen ook geen boeken over die tijd, maar uit die tijd. Daarom wilden wij filmen vanuit hun perspectief. Niet er naar kijken, maar er vanuit kijken. Erin staan.’
Zo te horen zijn jullie deze nostalgisten meer gaan waarderen.
QR: ‘Wij houden van mensen die bigger than life zijn.’
HM: ‘Die hun droom durven te leven en niet in een grid van voorspelbaarheid blijven. En voor wie het niet uitmaakt hoe anderen over ze denken.’
QR: ‘Het is eigenlijk net als met een midlifecrisis. Dan begin je ook een nieuw leven, toch. Is dat een vlucht?’
Dat is zeker een vlucht.
HM: ‘Zien we nu heel veel om ons heen. Jij waarschijnlijk ook.’
Begint een midlifecrisis ook met liefde?’
HM: ‘Meestal bij het besef van sterfelijkheid.’
Jullie zijn ook bij nostalgisten in Amerika geweest. Die zitten niet in de film.
HM: ‘Europa heeft veel minder gloss dan Amerika. Daar is het iets te glad. Hier heb je veel meer diepte.’
QR: ‘Vanwege de Europese geschiedenis en de actualiteit. En zo’n diepere laag heb je in de film wel nodig anders blijven alleen de mooie kleertjes over.’
In Amerika heeft men geen twee wereldoorlogen meegemaakt.
QR: ‘Dat is het. Als wij ergens mee beginnen, wordt ons altijd als eerste gevraagd: waar is het drama? Meestal zijn we daar niet in geïnteresseerd. In dit geval is het drama de vraag: herhaalt de geschiedenis zich?’
HM: ‘Daarom zijn Duitsland en Oostenrijk de beste plaatsen om dit te maken.’
Veel films van jullie gaan over gemeenschappen.
HM: ‘Al ons werk gaat over identiteit en gemeenschap.’
QR: ‘Of we nu willen of niet.’
Quirine Racké en Helena Muskens zijn na afloop van de documentaire te gast in Regisseur aan de keukentafel op NPO Cultura, 22:00-22:20 uur.