De plantage van onze voorouders

7. De plantage

Maartje’s moeder komt aan in Suriname en begrijpt weinig van het verdriet over het slavernijverleden.

Toch gaat ze met Maartje, Peggy en haar tante en oudoom mee naar Tout Lui Faut. Op een vroege, warme woensdagmorgen gaan ze op pad: drie generaties nazaten van tot slaafgemaakten en twee generaties nazaten van een slaveneigenaar. Wat zou er over zijn van de plantage?

Als Peggy en tante Diana aan de Surinamerivier een plengoffer aan hun voorouders willen brengen, is de vraag: passen deze twee werelden wel samen op één plek? 

Op plantage Tout Lui Faut. V.l.n.r. Maartje Duin, Peggy Bouva, oom John Rijssel, tante Diana Joval, Albertine Duin - van Lynden.

Oom John, Maartjes moeder, Peggy Bouva en Maartje Duin

Historica en gids Mildred Caprino

Peggy's oom John en tante Diana

extra's

bronnenlijst

1. Utrechts archief
Bronnen over het zendingswerk in Suriname van het Zeister Zendingsgenootschap (de Hernhutters of EBG) vind je in het Utrechts Archief

2. Rondleidingen Surinaams erfgoed
Historica Mildred Caprino geeft uitstekende rondleidingen langs Surinaams erfgoed: mildredcaprino@yahoo.com  

3. Suriname Heritage Guide
Op Suriname Heritage Guide van Philip Dikland staan uitgebreide biografieën van bijna alle Surinaamse plantages, hier vind je die van Tout Lui Faut.

De sluis op plantage Tout lui Faut. Dit waterwerk dreef de molen van de suikerfabriek aan.

lees- en kijktips

1. Raad van Kerken
Bij de herdenking van 150 jaar afschaffing van de slavernij in 2013 sprak de Raad van Kerken, mede namens de EBG, spijt uit over de rol van kerken in het Nederlands slavernijverleden.

2. Het plengoffer dat Peggy en tante Diana brengen is een ritueel uit de Winti-cultuur. Lees er meer over in: 'De opschriftstelling van de wintitraditie door Juliën Zaalman' van Judith Oron.

Benodigdheden voor het offer aan de voorouders.