Maria Austria: vergeten fotografe
Ruim veertig jaar na haar overlijden kwam er dan toch een prachtige fotobiografie van Maria Austria uit en richtte het Joods Historisch Museum een overzichtstentoonstelling in van de vergeten fotografe. Het werd tijd, zegt meervoudig Zilveren Camera- en World Press Photo-laureaat Vincent Mentzel, die het vak van haar leerde.
Onrust
Dat het tijdens haar leven niet tot een overzichtswerk of tentoonstelling kwam, komt wellicht doordat ze zich, in tegenstelling tot een aantal tijdgenoten, nooit op kunstfotografie toelegde en een ‘ouderwetse’ fotojournalist bleef. Ze heeft er ook nooit de tijd voor gehad en nooit de tijd voor genomen, denk ik,’ zegt Mentzel, ‘er was onrust in haar leven. Dat zag je bij veel Joodse mensen: eigenlijk altijd klaar staan om weg te reizen. Ze had niet veel om haar heen, afgezien van haar eigen werk.’
Haar archief bevat een schat aan materiaal. Biograaf Martien Frijns ontdekte tijdens het onderzoek voor zijn boek prachtige reportages over terugkerende Joden uit Westerbork, over de Watersnoodramp, en de mooiste, schrijnendste misschien wel, een fotoreportage uit 1954 van het Achterhuis. Als Austria de kamer van Anne fotografeert, ontdekt ze aan de wand een foto van een klein blond meisje met de hand voor de mond; een foto die ze zelf voor de oorlog voor Libelle maakte.
‘Eindelijk, nu, door het boek, heeft Maria echt een gezicht gekregen,’ zegt Mentzel. ‘En die foto op de cover van het boek, ja, zo was ze, zo kende ik haar: als een heel lief duveltje uit een doosje.’
Tekst: Hans van Wetering