In tijden van crisis komt de menselijke natuur bovendrijven, zo zegt men. Maar wat is die menselijke natuur eigenlijk? Deze zomer kijken we diep in de spiegel. Zien wij een gutmensch of een meeloper, een hypocriet of een homo economicus?

Aan het woord komen 8 uitgelezen gasten over 8 boeken die ons mensbeeld bepaalden. 

Van 19 juli tot 6 september hoor je 'De ware aard' elke zondag in OVT, om 10.15 op NPO Radio 1. De serie is ook te beluisteren als podcast. Daarin krijg je een kwartier méér te horen, en je kunt vast een week vooruit luisteren. Vind De ware aard in je favoriete podcastapp en abonneer!

Onderaan deze pagina vind je na uitzending de afleveringen op een rijtje.

19 juli: #1 De hypocriet
Stephan Sanders over Belijdenissen van Augustinus 

26 juli: #2 Het getemde beest
Beatrice de Graaf over Leviathan van Thomas Hobbes

2 augustus: #3 De homo economicus
Esther-Mirjam Sent over The Wealth of Nations van Adam Smith

9 augustus: #4 De aap met geweten
Frans de Waal over Descent of Man van Darwin

16 augustus: #5 De neuroot
Bert Keizer over Het onbehagen in de cultuur van Sigmund Freud 

23 augustus: #6 De overlever
Arnon Grunberg over Is dit een mens van Primo Levi

30 augustus: #7 De meeloper
Liesbeth Zegveld over Eichmann in Jeruzalem van Hannah Arendt

6 september: #8 De gutmensch
Marjan Minnesma over A paradise built in Hell van Rebecca Solnit

De ware aard #1: De hypocriet

Stephan Sanders over Belijdenissen van Augustinus

Deugt de mens een beetje en wat is er nodig om hem beter maken? In de serie De Ware Aard het beroemde boek Belijdenissen van Augustinus.

De eerste die zich op ‘de wil’ als fenomeen stortte, was de ooit wereldberoemde theoloog Augustinus (354-430), bisschop van het Noord-Afrikaanse stadje Hippo. Zijn boek Belijdenissen is een aanrader voor iedereen die zichzelf probeert te veranderen maar de stap niet aandurft. Geschreven in een christelijk jasje en toch actueel.

Schrijver en bekeerling Stephan Sanders en filosoof Thomas Muntz leggen uit waarom.

De ware aard #2: Het getemde beest

Beatrice de Graaf over Leviathan van Thomas Hobbes

Stelt u zich een mens in oerstaat voor, zo vraagt Thomas Hobbes de lezer in het filosofische meesterwerk Leviathan. Zo’n mens in natuurtoestand leeft in continue angst, redeneert Hobbes, want in een wetteloze wereld kan je op ieder moment straffeloos worden bestolen of neergeknuppeld. Het leven van de oermens is kortom, ‘solitary, poor, nasty, brutish, and short.’

Hobbes confronteert de lezer met een verlangen naar veiligheid en mensenvrees die wellicht niet terecht is, maar wel diepgeworteld. Hobbes dwingt de moderne, post-9/11-mens zich te herkennen in zijn portret van de mens, die zich in dubbele zin door angst laat regeren.

Beatrice de Graaf, kenner van de geschiedenis van veiligheid en terrorisme, en filosoof Thomas Muntz zijn te gast over Hobbes’ mensbeeldbepalende boek.

De ware aard #3: De homo economicus

Esther-Mirjam Sent over The Wealth of Nations van Adam Smith

Wat is de mens? De achttiende-eeuwse filosoof en grondlegger van de economische wetenschap Adam Smith had een eenvoudig antwoord op die vraag. ‘De mens is een dier dat overeenkomsten sluit: geen enkel ander dier doet dit - geen hond wisselt botten uit met een andere hond.’

Smith publiceerde in 1776 zijn beroemde klassieker The Wealth of Nations. Een boek dat ten onrechte bekend is komen te staan als de bijbel van het rauwe kapitalisme. De mens is helemaal niet de koele calculerende homo economicus die Smith volgens allerlei economen in zijn klassieke boek zou hebben beschreven. Integendeel: de mens was een dier met behoorlijk sociaal benul. Eigenbelang, mits gecontroleerd, schreef hij, was een sociale kwaliteit.

Hoogleraar economie Esther-Mirjam Sent en filosoof Thomas Muntz ontdoen de filosoof van het stof.

De ware aard #4: De aap met geweten

Frans de Waal over Descent of Man van Darwin

Naar verluidt vormde voor Darwin uiteindelijk een krantenartikel de druppel. ‘Ik heb nogal een scherp satirisch stukje ontvangen uit een Manchester krant,’ zo schreef hij vol afschuw. Dat hij kritiek zou krijgen op de evolutietheorie, dáár had hij op gerekend. Maar dat mensen uit zijn werk meenden te mogen opmaken dat moraliteit een illusie was en de mens een door beestachtige instincten gedreven bruut – dat deed pijn.

Hij besloot al dat wanbegrip recht te zetten in een boek dat volledig aan de mens gewijd was: De afstamming van de mens, dat in 1871 verscheen. De belangrijkste kwestie die Darwin in het boek behandelt is de vraag hoe de evolutietheorie te verenigen valt met het idee dat de mens een moreel wezen is.

Of hij daarin slaagt bespreken we met primatoloog Frans de Waal en filosoof Thomas Muntz.

De ware aard #5: De neuroot

Bert Keizer over Het onbehagen in de cultuur van Sigmund Freud

Als er iemand was die het zielenleven van de ontwikkelde mens op de snijtafel legde dan was het wel Sigmund Freud. In ons huisde nog altijd de eerste woeste primitieveling, stelde hij, gedreven door driften die hij nauwelijks kon onderkennen: een personage dat diep vanbinnen wist dat hij er niet gelukkiger op was geworden sinds hij rechtop liep, maar die niet meer op vier poten kon of wilde lopen.

Het enige dat er voor de mens opzit is zich het dier, of beter gezegd, het beest van het lijf te houden.

Een opgave die menig neurotisch uurtje of neurose oproept, aldus filosoof, schrijver en arts Bert Keizer, samen met filosoof Thomas Muntz legt hij Freud op de divan.

De ware aard #6: De overlever

Arnon Grunberg over Is dit een mens van Primo Levi

Is dit een mens – zo luidt de titel van het beroemde boek van de Italiaanse schrijver en Auschwitz-overlevende Primo Levi. Hij getuigt daarin van wat “in Auschwitz de mens van de mens heeft durven maken.”

Het boek gaat over de donkerste episode van de 20e eeuw: de holocaust, en onderzoekt wat die ons leert over waar de mens toe in staat is. Zoals Levi zelf in 1986 schreef, een paar maanden voor zijn dood: “het is gebeurd en kan dus weer gebeuren: dat is de kern van wat we te zeggen hebben.”

Te gast over dit boek zijn schrijver Arnon Grunberg en onze huisfilosoof Thomas Muntz. Grunberg is zoon van een Auschwitz-overlevende, en iemand die Primo Levi’s werk vele malen las en herlas. Hij nam een deel van Levi’s geschriften ook op in de door hem samengestelde bloemlezing Bij ons in Auschwitz.

De ware aard #7: De meeloper

Liesbeth Zegveld over Eichmann in Jeruzalem van Hannah Arendt

Ze keek naar de kleurloze bureaucraat in het beklaagdenbankje en schreef dat ene zinnetje waarmee heel haar kijk op het personage was samengevat: ‘de banaliteit van het kwaad’.  Het was 1961. Adolf Eichmann, logistiek architect van de holocaust, stond terecht in Jeruzalem. Filosofe Hannah Arendt deed er verslag van.

Hij had helemaal geen motieven voor wat hij had gedaan. Want hij stond er nooit bij stil, zo concludeerde Arendt over Eichmann. Hij staat voor de meeloper, iemand die bij voorkeur wegkijkt. Het is een personage dat niet alleen in dictaturen, maar ook in democratische staatsapparaten de kop opsteekt, en in ieder mens tevoorschijn kan komen. Dat is de figuur die Hannah Arendt op de snijtafel legt.

Mensenrechtadvocate Liesbeth Zegveld en filosoof Thomas Muntz leggen uit waarom we moeten blijven praten over de meeloper.

De ware aard #8: De gutmensch

Marjan Minnesma over A paradise built in Hell van Rebecca Solnit

“De menselijke natuur toont zich ten tijde van een ramp als veerkrachtig, vindingrijk, gul, empathisch en dapper.” Dat schreef de Amerikaanse schrijver Rebecca Solnit in 2008, in haar instant-klassieker A Paradise built in Hell.

In dat boek ontdekte ze dat rampen – van een aardbeving in San Francisco in 1906, via 9/11 in New York en tenslotte Orkaan Katrina in New Orleans in 2005 – mensen niet tot beestachtige bruten maken, zoals we gewend zijn te denken, maar juist het beste in ze naar boven halen. En ze vroeg zich af: wat leert ons dat over de menselijke natuur in het algemeen?

We bespreken dit hoopvolle boek over de mens-in-crisis met directeur van Urgenda Marjan Minnesma en onze vaste gast Thomas Muntz, filosoof. 

alle afleveringen