Ovt
10.00-11.00: Column Willem Drees over de spoorwegstaking van 1903. Een gesprek met Margriet Overkleeft-Verburg, oud-lid van de Registratiekamer en tegenwoordig hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Erasmus-Universiteit in Rotterdam over de roep om meer videocamera's in ons land. Verder onder andere aandacht voor de geschiedenis van de apotheek in Nederland. Dit naar aanleiding van de plannen van minister Borst van Volksgezondheid om de apotheekhoudende huisarts af te schaffen. Een gesprek hierover met het apothekersechtpaar Algera. 11.00-12.00: Reportage over heropend Gemeentearchief in Rotterdam. Een gesprek met de demograaf Dr. Frans van Poppeldie eergisteren een rede uitsprak ter aanvaarding van het ambt als bijzonder hoogleraar op de leerstoel "L.J. Rogier" aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Een leerstoel vernoemd naar de vooruitstrevende katholieke historicus Rogier. De titel van zijn lezing was : "De statistieke ontleding van de dooden: een spraakzame bron?" Een lezing over de oorzaken van sterfte in de 19e en 20e eeuw.
Met om 11.15 uur het derde deel van de Spoor Terug-serie De gedroomde eeuw: 100 jaar idealen en illusies. In 52 wekelijkse afleveringen komen de belangrijkste dromen van de twintigste eeuw (en hun aanhangers) aan bod: Deel 3: De nieuwe school Montessori-, Dalton- en Jenaplanscholen zijn nu algemeen geaccepteerd. Maar begin deze eeuw, toen reformpedagogen deze onderwijssystemen bedachten, waren ze uiterst vernieuwend. Niet al die vernieuwing kwam uit het buitenland, ook in Nederland werden deze deze eeuw allerlei initiatieven genomen. Van het schooltje in de Haagse schilderswijk, waar Jan Ligthart rond 1900 zijn ideeën in praktijk bracht, tot de laatst overgebleven Leefwerkschool in Nijmegen nu. Boeken en tentoonstellingen: - 'Poeders, Pillen en Patiënten; Apothekers en hun zorg voor de gezondheid door de eeuwen heen - H.A. Bosman-Jelgersma, isbn 90 218 2912 6 (1983), uitg. Sijthoff, Amsterdam - Tentoonstelling Herinnering & herkenning (affiches) - Gemeentearchief, Rotterdam