hoe Frankrijk afrekent met autobesitas

Al twintig jaar op rij worden auto’s elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder. Dat is slecht voor het milieu, de verkeersveiligheid en bovendien ingewikkeld parkeren. Frankrijk bindt nu de strijd aan met die almaar uitdijende auto.

Tekst Tara Vierbergen Beeld Fien Leeflang

Al twintig jaar op rij worden auto’s elk jaar gemiddeld een halve centimeter breder. Was een auto in 2001 nog gemiddeld 1,70 meter breed, nu meet-ie gemiddeld 1,80 meter. Met de nadruk op gemiddeld. De geliefde SUV is vaak veel breder – met de BMW X5 als uitschieter (die telt een slordige twee meter in de breedte).

Die almaar uitdijende auto is problematisch. We noemen: nodeloze extra CO2-uitstoot, steeds minder ruimte voor andere weggebruikers waardoor de verkeersveiligheid erop achteruit gaat. En een monster om te parkeren – in veel landen is de helft van de verkochte nieuwe auto’s al te breed voor de minimale parkeerruimte op straat. 

Milieuorganisatie Transport & Environment deed onderzoek naar bovenstaand fenomeen en pleit voor politiek ingrijpen. Er zouden een strenger breedtelimiet en hogere parkeertarieven voor nodeloos grote personenauto’s moeten komen. Doet de politiek dat niet, dan zullen auto’s blijven uitdijen naar een breedtelimiet die stamt uit de jaren negentig en eigenlijk bedoeld is voor vrachtwagens en bussen, wat heet: een motorvoertuig mag maximaal 2,55 meter breed zijn, dat geldt momenteel voor zowel vrachtauto’s en bussen als dus personenauto’s.

hoe Frankrijk de wagenwedloop tackelt

Wat betreft politiek ingrijpen loopt Frankrijk momenteel voor de troepen uit. Op 1 januari heeft het land de regels aangescherpt voor belastingen die betaald moeten worden bij de aanschaf van een nieuwe auto, door de gewichtsdrempel voor zware voertuigen te verlagen van 1,8 ton naar 1,6 ton. En dat betekent dat je in Frankrijk voor de meeste SUV’s ineens een heleboel meer gaat betalen. Het rekensommetje is als volgt: vanaf 1,6 ton betaal je 10 euro toeslag per kilo. Vanaf 2,1 ton is dat 30 euro per kilo. Euronews rekende uit dat je hierdoor in Frankrijk voor de meeste middelgrote SUV’s al gauw € 16.000 extra kwijt bent.

Er is meer. Zo wil Parijs de parkeergelden flink verhogen voor wie het zonder gegronde reden nog nodig vindt om in een grote SUV rond te rijden – het hebben van een groot gezin is een gegronde reden, een passie voor grote voertuigen niet, dat idee. Raadslid Frédéric Badina-Serpette wil met de maatregel autobesitas tegengaan. Geen overbodige luxe: het aantal SUV’s in Parijs schijnt de afgelopen vier jaar met 60 procent te zijn toegenomen.

De hoop en verwachting is dat bovenstaande maatregelen de stijging zullen afremmen en het bezit van kleinere, lichtere auto’s juist zal aanmoedigen. Loco-burgemeester David Belliard voerde tot slot een goed argument op: ‘Er zijn in Parijs geen onverharde paden, geen moeilijk begaanbare bergweggetjes… SUV’s zijn hier absoluut nutteloos.’