De Brit James Bridle is kunstenaar, schrijver en technoloog. Met zijn kunst probeert Bridle de politiek van technologie zichtbaar te maken.

'Drone Shadows' is de naam van zijn bekendste kunstproject. Technoloog James Bridle kalkte op diverse plekken, zoals bij legerbases vanwaaruit drones bestuurd worden en opstijgen, het silhouette van een drone op ware grootte op de grond. Daarmee wilde Bridle een eerste stap bieden in het bespreekbaar maken van de fysieke realiteit van drones, die om politieke redenen vaak onzichtbaar blijft. "Wanneer je iets bespreekbaar maakt, kun je er kritiek op hebben", aldus Bridle.
 

Het project van Bridle was zo'n succes dat hij gevraagd werd over de hele wereld. Hij tekende drones in Berlijn, Londen, New York, Brighton en Istanboel. Ook verspreidde hij een 'Drone Shadows Handbook' op internet, waardoor iedereen zelf volgens Bridle's regels een drone op straat kan tekenen.
 

When we talk about drones, we are really talking about the politics that demand, shape, and deploy them, and the politics which are made possible by them.

James Bridle in the Drone Shadow Handbook

Dronestagram

Een ander kunstproject van Bridle dat hetzelfde beoogt is 'Dronestagram'. Bridle maakte een Instagramaccount waarop hij luchtfoto's van gebombardeerde stukken land postte. Bij de foto staat een beschrijving van de lokatie, het beoogde doelwit, het aantal slachtoffers, de schade en of het doelwit daadwerkelijk is geraakt of niet. Binnen een week had het account duizenden volgers.

New Aesthetic

Bridle is tevens bedenker van de term 'The New Aesthetic', die inmiddels ingeburgerd is in de tech-wereld. Bridle bedoelt ermee de vermenging van de virtuele met de fysieke wereld, voornamelijk in de vorm van beeldtaal.
 

Die vermenging van virtueel en fysiek levert volgens Bridle een nieuw soort cultureel leven op. De mens is continu op zoek naar betekenis en waardevolle ervaringen. Dat is ook hoe hij technologie gebruikt. Zo kan het gebeuren dat een filter dat foto's op Instagram er nostalgisch uit laat zien, razend populair wordt. En dat is waarom de e-reader nog steeds geen massaal succes is: men mist het gevoel van de bladzijdes tussen de vingers, de ervaring die een tastbaar boek je wel kan geven, aldus Bridle.

Uitgever

Bridle studeerde informatica. Na vier jaar had hij zo genoeg van het ontastbare karakter van digitale technologie dat hij ging werken als boekenuitgever. Bridle woont in Athene en schrijft af en toe artikelen voor onder andere The Guardian, Wired en The Atlantic.