De mens is een uniek dier: we kunnen landen op mars, geloven in een god en we trekken kroketten uit de muur. Maar waar we vandaag de dag bij uitstek in uitblinken is de kunst om elkaar te beïnvloeden. Niet verwonderlijk, want invloed is macht en macht is geld. Hoe worden we beïnvloed en hoe kun je anderen beïnvloeden?

Wat beweegt ons ertoe om het ene product wel te kopen en het andere niet? Welke verkooptactiek werkt bijvoorbeeld het beste als je een doodgewone brie aan de man wilt brengen? Pieter Hulst laat zien wat je kunt doen om je baas zo ver te krijgen om loonsverhoging te geven. Maar ook wat een simpele psychologische truc is om dieven om de tuin te leiden.

Tot slot vertelt prof. dr. ing. Ionica Smeets hoe journalisten ons eenvoudig beïnvloeden door slim gebruik te maken van cijfers en statistieken.

Is de rij te lang? Wetenschap havermoutpap weet raad!

Ionica Smeets doet een boekje open over misleidende grafieken.

meer verdieping