Het is veelbetekenend dat steeds meer mensen graag extra investeren in programma’s met VPRO-signatuur; programma’s die de blik verruimen op ontwikkelingen van vandaag en morgen. In 2020 hielden we met 3.3 miljoen euro uit de verenigingspot onze kwaliteit hoog. Benieuwd hoe we dat hebben besteed? Je leest het hier.

er ging verenigingsgeld naar

programma’s
In 2020 ging er 2 miljoen euro verenigingsgeld naar programma’s, waarvoor de subsidie niet toereikend was. In een jaar waarin door corona opnamen werden stilgelegd en uitgesteld, konden we met veel kunst- maar weinig vliegwerk én geld uit onze verenigingspot de gaten in onze programmering dichten. Bijvoorbeeld met 15.000 euro voor de documentaire Zweden doen het anders over de typisch Zweedse corona-aanpak. En hetzelfde bedrag voor de documentaire Uitgewoond over de oude bewoners van een verpleeghuis tijdens de eerste golf van de pandemie.

We produceerden elke werkdag op NPO Radio 1 het late night cultuurmagazine Nooit meer slapen met een eigen investering van 210.000 euro. Ook besteedden we onder meer 70.000 euro extra aan de wetenschapsserie Grote vragen, 750.000 euro aan Mondo (tv en online), 360.000 euro aan In Europa, 20.000 euro aan Vrije geluiden buitenspelen, 245.000 euro aan Argos inclusief het in december gelanceerde nieuwe online platform voor onderzoeksjournalistiek, 123.000 euro aan 3voor12, 20.000 euro aan Zondag met Lubach en 25.000 euro aan radiodrama en podcasts.

nieuwe plannen
Bij de VPRO zijn voortdurend nieuwe plannen in ontwikkeling. Dit bekostigen we met verenigingsgeld, in 2020 400.000 euro. We gaven 55.000 euro uit aan de ontwikkeling van nieuwe reisseries, onder meer over Rusland met Jelle Brandt Corstius en over het Caribisch gebied met Nina Jurna. We investeerden 78.000 euro in de ontwikkeling van programmering voor en door jongeren, zoals de animatieserie Jeffrey en de documentaire Volg je me nog, maar ook 8000 euro in een serie waarin Ruben Terlou wereldwijd de gezondheidszorg gaat verkennen, 15.600 euro in 100 dagen in de zorg met Nicolaas Veul en Tim den Besten, 6500 euro in De laatste kans waarvoor de makers van Stuk op zoek gaan naar grote en kleine verhalen van mensen bij wie iets op het spel staat. Ook bekostigden we met 15.000 euro de wording van De tweeling, een project van Bregtje van der Haak die twee opgroeiende Eritrese jongens volgt sinds hun geboorte aan boord van een boot vol vluchtelingen.

innovatie
VPRO Medialab werkt met ontwerpers en mediamakers aan nieuwe manieren van verhalen vertellen. In 2020 investeerden we 50.000 euro in verschillende innovatieprojecten en infrastructuur. We staken 170.000 euro in conceptontwikkeling, waaronder PublicSpaces, de coalitie die ijvert voor een sterker publiek domein op internet, waaraan Binnenlandse Zaken afgelopen jaar voor het eerst bijdroeg met een stevige subsidie. Bovendien ontwikkelden we Dustin, een app die de keerzijde belicht van slimmer wordende apparatuur en verkent wat er gebeurt als een zelfdenkende stofzuiger genoeg heeft van zijn werk.

jong talent
Met 225.000 euro uit de verenigingspot bekostigen we VPRO Dorst, onze kweekvijver voor veelbelovende creatieve geesten. Via de jaarlijkse DORST PITCH scouten we in het hele land divers talent, met oog voor jonge makers van verschillende culturele achtergronden. Via hun eigen, unieke kijk op de wereld verrijken zij de VPRO-programmering met andere perspectieven. Ze worden intensief begeleid, van idee tot eindresultaat, dat vervolgens het licht ziet bij 3Lab, 2Doc Kort of online, zoals de serie Pete & de bananen.

strategische samenwerkingen
We gaven 101.000 euro uit aan de bekostiging van een klein team dat, in lijn met de mediawet, fondsen werft voor programma’s. Ook besteedden we 205.000 euro aan sponsoring en mediapartnerships met zielsverwante partijen in ons culturele netwerk, zoals onze traditionele samenwerking met IDFA en IFFR.

basiswaarden

De VPRO heeft enkele basiswaarden opgesteld. Deze regels zijn gebaseerd op de gedragscode van De Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI).

De VPRO:

  • besteedt zoveel mogelijk van de ontvangen middelen aan het goede doel. Dit zijn de drie pijlers: talentontwikkeling, innovatie en ondersteuning van cultuur;
  • houdt zich aan de volgende criteria bij alle werving en besteding van donatiegelden: de journalistieke onafhankelijkheid komt nooit in het geding, en de VPRO levert nooit een bijdrage aan winst van derden;
  • streeft naar maximale kwaliteit bij alle uitvoerende werkzaamheden;
  • toont respect voor de gever bij werving;
  • informeert gevers ten minste één keer per jaar via e-mail over de besteding en eventuele voortgang van projecten;
  • gaat nauwkeurig om met vragen, klachten en opmerkingen van gevers;
  • gaat zorgvuldig om met de gegevens van gevers.

    Ja, ik wil de VPRO steunen. Klik hier