De VPRO geldt voor velen als keurmerk. Zijn we trots op. Dankzij het extra geld dat je samen met andere leden, abonnees en donateurs bijeenbrengt maken we dat waar, in 2019 met 4 miljoen euro uit de verenigingskas.

steeds meer mensen dragen bij aan onze programma’s 
Van alle leden en gidsabonnees gaven circa 47 duizend mensen in 2019 gemiddeld maar liefst 35 euro extra. Een groeiend aantal, nu al ruim 600, steunt ons met een periodieke schenking van minimaal vijf jaar. Dat is fiscaal gunstig want volledig aftrekbaar. Aantrekkelijk idee? Meer informatie vind je op vpro.nl/slimgeven.

dit doen we met je geld
Alles bij elkaar staken we ruim 2 miljoen euro aan verenigingsgeld in VPRO-programmering voor radio, tv of online. Het resultaat? Kwaliteit die we op basis van alleen onze subsidie niet hadden kunnen waarmaken.
Zo ging er onder meer:
• 30.000 euro naar Chinese dromen
• 40.000 euro naar Cuba na Castro
• 57.500 euro naar Ersin in Wonderland
• 85.000 euro naar het vervolg van In Europa
• 85.000 euro naar De toekomst is fantastisch
• 30.000 euro naar Pisnicht
• 70.000 euro naar Argos
• 113.500 euro naar radiodrama en podcasts
• 400.000 euro naar Nooit meer slapen, waarmee we een forse bezuiniging opvingen

nieuwe plannen
Bij de VPRO zijn elk moment tientallen plannen in ontwikkeling. Hierbij onderzoeken we of ze productioneel haalbaar zijn en inhoudelijk sterk genoeg. Dit alles bekostigen we met jouw bijdrage, in 2019 met 600.000 euro.
Zo staken we onder meer:
• 6.500 euro in de ontwikkeling van een reisserie over Oekraïne (gaat uiteindelijk niet door)
• 5.500 euro in de ontwikkeling van een reisserie over de nieuwe zijderoute
• 40.000 euro in Argos en de ontwikkeling van een journalistiek online platform
• 27.500 euro in de ontwikkeling van nieuwe podcasts,
• 77.000 euro in de ontwikkeling van online projecten, waarvan 27.000 euro voor De snijtafel
• 240.000 euro in de ontwikkeling van ons nieuwe paradepaardje Mondo, met als gevolg 35 afleveringen op zaterdagavond in 2020.

innovatie
Het steeds veranderende mediagebruik daagt ons voortdurend uit. Dus werken we samen met ontwerpers en mediamakers aan toepassingen van nieuwe technologieën die uiteindelijk hun weerslag kunnen krijgen in onze programmering. In 2019 investeerden we hierin 270.000 euro. Van dit bedrag ging onder meer:
• 170.000 euro naar VPRO Medialab, dat sinds 2015 nieuwe manieren verkent van verhalen vertellen
• 25.000 euro naar het AI Songfestival, waarbij robots liedjes componeren
• 5000 euro naar een heuse ‘whodunnit’ die we ontwikkelden met behulp van de smart speaker - de enige getuige van een moord in een hotelkamer.

meer interactie 
Je bent steeds meer online, dus zorgen we ervoor dat wij daar ook zijn. We investeerden 565.000 euro in online interactie. Dit doen we met een vast team van zestien mensen dat zich hier 7 dagen per week 24/7 voor inzet. Op vpro.nl en social media bereiken we een miljoenenpubliek, dat ons in de meeste gevallen ook iets teruggeeft in de vorm van een comment, share of vraag.

jong talent
Met 225.000 euro uit de verenigingspot bekostigen we VPRO Dorst, ons laboratorium voor veel belovend talent. Kweekvijver voor jonge makers die graag ideeën ontwikkelen en tegelijkertijd zichzelf. Op deze vruchtbare grond ontkiemde de uiterst originele youtubeserie Sekszusjes, dat in 2020 een vervolg krijgt. Onze jonge garde produceerde in 2019 naast de heerlijk verrassende Snackbites onder meer de driedelige podcastserie Mijn vader is een afhaalchinees en de surrealistische online film Nesteltherapie.

Dankzij jou maken we het allemaal waar!

basiswaarden

De VPRO heeft enkele basiswaarden opgesteld. Deze regels zijn gebaseerd op de gedragscode van De Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI).

De VPRO:

  • besteedt zoveel mogelijk van de ontvangen middelen aan het goede doel. Dit zijn de drie pijlers: talentontwikkeling, innovatie en ondersteuning van cultuur;
  • houdt zich aan de volgende criteria bij alle werving en besteding van donatiegelden: de journalistieke onafhankelijkheid komt nooit in het geding, en de VPRO levert nooit een bijdrage aan winst van derden;
  • streeft naar maximale kwaliteit bij alle uitvoerende werkzaamheden;
  • toont respect voor de gever bij werving;
  • informeert gevers ten minste één keer per jaar via e-mail over de besteding en eventuele voortgang van projecten;
  • gaat nauwkeurig om met vragen, klachten en opmerkingen van gevers;
  • gaat zorgvuldig om met de gegevens van gevers.

    Ja, ik wil de VPRO steunen. Klik hier

basiswaarden

De VPRO heeft enkele basiswaarden opgesteld. Deze regels zijn gebaseerd op de gedragscode van De Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI).

De VPRO:

  • besteedt zoveel mogelijk van de ontvangen middelen aan het goede doel. Dit zijn de drie pijlers: talentontwikkeling, innovatie en ondersteuning van cultuur;
  • houdt zich aan de volgende criteria bij alle werving en besteding van donatiegelden: de journalistieke onafhankelijkheid komt nooit in het geding, en de VPRO levert nooit een bijdrage aan winst van derden;
  • streeft naar maximale kwaliteit bij alle uitvoerende werkzaamheden;
  • toont respect voor de gever bij werving;
  • informeert gevers ten minste één keer per jaar via e-mail over de besteding en eventuele voortgang van projecten;
  • gaat nauwkeurig om met vragen, klachten en opmerkingen van gevers;
  • gaat zorgvuldig om met de gegevens van gevers.

    Ja, ik wil de VPRO steunen. Klik hier