De Vlaamse filosoof Ann Meskens was twee jaar gastschrijfster aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze mocht in en uit lopen wanneer ze maar wou en vrij denken en schrijven over wat ze zag. Het resultaat is een boek in tekst en in beeld: The making of: werkplaats voor mogelijke kunst.
Het is een persoonlijk verhaal geworden zonder hoogdravende, wetenschappelijke teksten. Ann, die voorzichtig is om als filosoof te schrijven over kunst, merkte dat het proces van het maken bij de kunstenaar hetzelfde verloopt als bij de denker: 'Ze weten het niet, zeggen Rietveldstudenten mij, het is zoeken. Er is veel twijfel, aarzeling en mislukking. (Dat zie ik ook. Ze kunnen soms zo mooi vol overtuiging "mislukt" werk in de vuilbak kieperen.)
En af en toe is er het lukken. The making of gaat juist om het onvolmaakte, zegt iemand me. Ja, het volmaakte is slechts goddelijke almacht of machinale perfectie, bedenk ik als stille toeschouwer. Daar moeten we als mens of als kunstenaar niet naar streven, tenzij via prachtige omwegen.'
Hoewel een filosoof normaal gesproken de ontastbare gedachte voortbrengt, erkent Ann de waarde van de dingen. ‘Ik hou veel van de dingen. Ik hou van de stilte, van het tactiele, van de betekenisdrager, van het geschenk. Vorm, voorwerp en inhoud, dat gaat toch samen.’ We zien het terug in The making of.