de speeltuin van de vpro

Door Elja Looijestijn

Al zeven jaar lang biedt de VPRO jong talent een platform met het makers­lab van Dorst.

In de zomer van 2010 lanceerde de VPRO het ‘jongerenmerk’ Dorst. Onder redactie van Ebele Wybenga, Boris van Hoytema en Yuki Kho moest het een speeltuin en springplank voor jong talent worden. Dagelijks stond er een ander item op de website van Dorst, gemaakt door een van de jongeren uit hun netwerk. Hoogtepunten uit het eerste jaar zijn volgens de oprichters het gezelschapsspel Kolonisten van de Westelijke Jordaanoever en het naakt kleiwerpen op Lowlands. 

Zeven jaar later is Dorst nog steeds bedoeld als plek om te experimenteren en te ontwikkelen, maar wel op een wat volwassener manier. Het dagelijkse ritme heeft plaatsgemaakt voor duurzamere projecten waar langer aan gewerkt wordt en jonge makers worden behalve in het diepe gegooid, ook opgeleid. Tegenwoordig bestaat de redactie uit eindredacteur Ruby Deelen (25) en redacteur Randy Vermeulen (30), bijgestaan door producer Nynke Jurgens, webredacteur Mandy Bezema en twee stagiairs

jong talent

Vermeulen programmeerde en produceerde zelf al films voor hij bij Dorst terechtkwam. Deelen werd een jaar geleden aangenomen, vers van de universiteit. ‘Ik had wel twee relevante stages gelopen, maar echte werkervaring had ik niet en ik had ook nooit leiding gegeven, dus ik gaf mezelf weinig kans. Toch vond ik de rest van de vacature echt bij me passen.’ Vermeulen voerde de sollicitatiegesprekken, samen met hoofdredacteur televisie Stan van Engelen. ‘Het gesprek met Ruby was gewoon heel leuk,’ zegt hij. ‘Ik dacht dat ze de nodige gekte aan de redactie kon toevoegen. Ze was ook kritisch over de VPRO, dat geluid konden we gebruiken. Ik ben meer gericht op documentaire, film en podcast en Ruby is heel goed in online concepten, dus we vullen elkaar goed aan.’

‘Het doel van Dorst is nog steeds jong talent spotten,’ vertelt Deelen. ‘We zijn een makerslab waarin we mensen tussen achttien en vijfendertig de kans geven hun ideeën te verwezenlijken. ‘Ik denk dat Dorst ook de aanjager moet zijn van nieuwe ideeën binnen de VPRO,’ zegt Vermeulen. ‘Podcast is een mooi voorbeeld: we zagen dat daar iets gaande was en dat gingen we onderzoeken. Daar kwam een workshop uit en uiteindelijk een heel eigen afdeling binnen de omroep. Zo kan dat groeien. Wij zijn flexibel, dus we kunnen veel uitproberen.’

social media

Dorst organiseert een jaarlijkse workshop waarin talentvolle makers begeleid worden in de ontwikkeling van hun idee. Uit de vijf talenten worden er twee gekozen van wie het plan ook echt in productie gaat. Deelen: ‘We zijn met heel veel projecten bezig, en ontwikkelen ook nog een nieuwe huisstijl en sociale mediastrategie. Slechts vijf procent van onze doelgroep gaat nog naar een website, de rest zit alleen maar op Facebook en Instagram. Daarom wil ik graag meer unieke content speciaal voor sociale media produceren, over thema’s die op dit moment spelen in de maatschappij. En ik ben van plan een aantal grote overkoepelende concepten te lanceren waar we meerdere makers onder kunnen scharen.

‘Het mooiste is als een maker opgepikt wordt door een andere redactie binnen de VPRO en een vervolgstap kan doen,’ zegt de eindredacteur. ‘Soms is het lastig om door te groeien na Dorst, als de makers niet direct bij televisie terechtkunnen. Bij ons is plek voor onlineproducties, maar verder is dat nog vrij zeldzaam bij de omroep. Gelukkig staan ze bij de VPRO open voor de mening van jonge mensen. We mogen aanschuiven bij programmateams en er wordt echt naar ons geluisterd.’

zo kom je er tussen bij de vpro

meerrrrr dorst