#makingmemories

, Tim den Besten

Herinneringen maken we nu heel anders dan vroeger, constateert Tim.

Hoe maak je een herinnering? Je doet iets, wacht een paar minuutjes, en ja hoor daar is ‘ie: de herinnering!

Nog niet zo lang geleden was dat hoe het ging: een herinnering was simpelweg een gedachte aan iets dat je ooit meemaakte, iets waaraan je terug kon denken. Maar in 2017 zijn herinneringen niet meer iets uit het verleden, het zijn ervaringen die constant plaatsvinden. Steeds vaker maken we onze herinneringen live mee op het moment dat ze gebeuren en we gebruiken daarvoor de hashtag #makingmemories.

Alleen al op Instagram is die hashtag meer dan 5 miljoen keer gebruikt: allemaal mensen die druk bezig waren met het maken van herinneringen. En daar ook een foto van hebben geplaatst, van de herinnering. Wellicht voor het geval de herinnering toch zou vervagen. Terwijl je hem nog zo bewust aan het maken was.

'Vergeet niet om herinneringen te maken vandaag!'

Het klinkt als de omgekeerde wereld: het maken van herinneringen. Want wat doen mensen dan eigenlijk? Ben je ze dan extra intens aan het beleven? Sta je ‘s ochtends op en denk je dan: zin om memories te maken? Zet je het in je agenda? 'Na de tandarts naar Carolien om herinneringen te maken.' Roep je naar je kinderen terwijl ze wegfietsen om naar school te gaan? 'Vergeet niet om herinneringen te maken vandaag!'

Als je iets aan het doen bent – wat dan ook – ben je eigenlijk altijd bij de making of van je memories. Sterker nog: eigenlijk ben je toch je hele leven lang herinneringen aan het maken om ze aan het einde van je leven weer te vergeten als je hart ermee stopt. Daar is ook een hashtag voor: #AllesIsDusHelemaalVoorNiksGeweest!!!!!!!!!

Misschien maken we de herinneringen niet eens voor onszelf, maar voor anderen. We strooien onszelf uit voor de voeten van de rest zodat we niet vergeten worden. Making Memories als onzichtbaar sociaal medium, zwevend tussen toen en straks. 

We moeten onszelf natuurlijk niet te serieus nemen, want we zijn nu eenmaal dezelfde mensen die hun kapper op Insta bedanken voor de ‘fresh new cut’ ten overstaan van de rest van de volgers. Alsof we niet weten dat je ook een DM naar je kapper kunt sturen.

We zijn best een beetje in de digitale war met z’n allen en proberen nu zelfs de toekomst naar vandaag te verplaatsen en het heden naar morgen. Maar we moeten niet vergeten dat life happens while we're busy making memories. 

Opdat we niet vergeten hè.

Tim den Besten is programmamaker bij de VPRO. Zo maakte hij korte maar krachtige interviews in Zomergifjes, ging hij achter de geraniums kijken in Oudtopia en knuffelde hij veel dieren voor het Villa Achterwerk-programma Beestieboys. Met Tims ^ Tent was Tim in de zomer van 2017 elke woensdag op de camping te vinden, waar hij gasten als Maartje Wortel en de jongens van Rundfunk in zijn tent ontving. Tim zit ook op Twitter en hij schrijft wekelijks een column voor vpro.nl.