Regisseur Shuchen Tan volgt de transformatie van Sigrid Kaag van diplomaat naar minister en uiteindelijk lijsttrekker. Hoe vergaat het haar in een veranderd Nederland waar niet alleen haar daden maar ook haar privéleven onder de loep worden genomen?

Regisseur Shuchen Tan volgde Sigrid Kaag de afgelopen vijf jaar. Aan het begin van de film is Kaag VN-diplomaat in het buitenland en keert ze terug naar Nederland om minister te worden. Uiteindelijk transformeert ze tot politiek boegbeeld van D66. In de internationale diplomatie is Kaag als een vis in het water, hier wordt ze geconfronteerd met een veranderd Nederland. Als politicus moet ze balanceren tussen haar idealen en de afspraken binnen het kabinet; privé krijgt ze te maken met persoonlijke aanvallen en verdachtmakingen.

Shuchen Tan: 'Is het in deze tijd nog mogelijk een persoonlijk portret van een politicus met alle twijfels en onzekerheden te maken? Aanvankelijk dacht ik dat het een film zou worden over een diplomaat die vanuit het internationale speelveld terugkeert naar het kleine Nederland om als Minister van Hoop, zoals ze werd genoemd, haar idealen in het kabinet waar te maken. Ik was benieuwd of het Sigrid Kaag zou lukken om vluchtelingenproblematiek, ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse handel zo aan elkaar te koppelen dat het zou leiden tot echt ander beleid. Haar besluit om op te gaan voor het lijsttrekkerschap van haar partij was een onverwachte, spannende wending in het verhaal. Daardoor konden we haar transformatie van diplomaat naar minister en uiteindelijk lijsttrekker met alle hoogte- en dieptepunten van dichtbij vastleggen.'

statement VPRO

Regisseur Shuchen Tan volgde Sigrid Kaag de afgelopen vijf jaar voor haar documentaire Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof. Aan het begin van de film is Kaag VN-diplomaat in het buitenland en keert ze terug naar Nederland om minister te worden. Centraal thema van de film is dan ook hoe Kaag deze grote overgang van het Midden-Oosten naar de Haagse politiek ervaart. We krijgen een inkijk in werk en leven van een minister en zien bijvoorbeeld hoe zij omgaat met de heftige reacties die een politicus in deze tijd ten deel valt op sociale media. 

Het is niet alleen de taak van de media om allerhande meningen over de politiek een podium te bieden, maar ook om te laten zien hoe die politiek van binnenuit werkt. Journalisten moeten zelf op onderzoek uitgaan. Met eigen ogen aanschouwen wie onze volksvertegenwoordigers zijn, hoe zij tot besluiten komen en in welke context zij hun werk doen. Dat doet de VPRO sinds jaar en dag. We nodigen Mark Rutte en andere vooraanstaande politici van alle stromingen uit in Zomergasten en we maakten de afgelopen jaren documentaires over onder andere Wouter Bos, Geert Wilders, Frans Timmermans, en premiersportretten van Ruud Lubbers en Wim Kok. We doen dat altijd volgens onze strenge journalistieke normen, waarbij volstrekte onafhankelijkheid en de autonome keuzes van de maker leidend zijn. Dat geldt ook voor de documentaire over Sigrid Kaag. 

Het hoort bij de democratie dat media laten zien hoe het politieke bedrijf werkt. Daarbij zijn dit soort documentaires belangrijk, ze geven meer inzicht dan een tweet of een snelle quote en dragen daarmee bij aan genuanceerde beeldvorming. We vinden het voor onze open democratie geen goede ontwikkeling als Tweede Kamerleden en zogeheten opiniemakers vooraf, zonder ook maar een seconde van de documentaire te hebben gezien, al hun oordeel klaar hebben en opperen dat deze film niet zou mogen worden uitgezonden. 

Journalisten werkzaam voor de VPRO zijn geen verlengstuk van de politiek, maar nemen waar en doen daar op hun eigen wijze verslag van. Kritisch en met open vizier, want het eindoordeel is uiteindelijk altijd aan de kijker.