Mijn dochter de vlogger biedt een intiem, eerlijk inkijkje in de wereld van kindvloggers en hun ouders. De documentaire volgt drie gezinnen bij hun dagelijkse bezigheden rond het YouTubekanaal.

Hoe is het voor de huidige generatie kinderen om op te groeien voor het oog van de vlogcamera? En waarom zijn hedendaagse ouders zo betrokken bij het online-succes van hun kind?

over mijn dochter de vlogger

We volgen de gezinnen van Jaydie (3), Jaylinn (9) en Nina (13). Zij nemen de kijker mee achter de schermen van slijmchallenges en sketchvideo's. Content die kinderen dagelijks kijken op sociale media. De ouders van deze kindvloggers zijn vaak fulltime bezig met content maken, algoritmes inschatten, fotoshoots bijwonen en hun dochters naar borrels en optredens chaufferen. 

Mijn dochter de vlogger is een documentaire van makers Joep van Osch en Doortje Smithuijsen.

dit zijn de vloggers

Jaylinn & vader Andy

Jaylinn test in twee á drie video's per week onder meer nieuw speelgoed en nieuwe gadgets. Ze is gek op L.O.L Suprise, slijm en nog veel meer.

Leeftijd 9 jaar
Kanaal Jaylinn
Volgers 5,1 duizend
 

Nina & moeder Genevieve

Nina vlogt wekelijks over wat ze meemaakt in haar leven. Ook maakt ze Do-It-Yourselfvideo's. 

Leeftijd 12 jaar
Kanaal Nina Schotpoort
Volgers 134 duizend

Jaydie & moeder Patricia

Elke week maakt Jaydie met haar moeder video's waarin ze bijvoorbeeld speelgoed uitpakken, sketches doen of een Do-It-Yourself laten zien.

Leeftijd 3 jaar
Kanaal Just Jaydie
Volgers 1,2 duizend

de YouTube-kanalen

  • de wereld van kindvloggers

    hoeveel kindvloggers telt Nederland?

    Het aantal vloggers in Nederland is verdubbeld sinds tien jaar geleden. Er zijn geen harde cijfers die ons precies vertellen hoeveel kindvloggers (onder de achttien) er op dit moment werkzaam zijn in Nederland. Maar onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek laat zien dat er een groeiende groep zelfstandige filmmakers is die niet voor de televisie werkt. En een snelle googlesearch naar de bekendste Nederlandse vloggers geeft een hoop aan lijstjes die vol staan met YouTubers die ver voor hun achttiende al zijn begonnen met hun kanaal.

    Zoals Teske de Schepper, die op haar dertiende al bijna wekelijks video’s plaatste, en Nina Houston die nu zestien jaar oud is en al 450 000 volgers op haar kanaal heeft.

    later als ik groot ben

    Daan Sip, die het eerste managementbedrijf voor YouTubers heeft opgericht, in een interview met Trouw: ‘Als je jongeren vraagt wat ze willen worden, zeggen ze bijna allemaal vlogger'. 

    In een onderzoek van Amerikaans onderzoeksbureau The Harris Poll naar de toekomstwensen van kinderen in Amerika en Engeland, zeiden in beide landen zo’n dertig procent van de kinderen YouTuber te willen worden. Leuk ter vergelijking: in China wil het grootste percentage kinderen astronaut worden.

    'Als je jongeren vraagt wat ze willen worden, zeggen ze bijna allemaal vlogger'

    vloggende jongens

    Wist je dat er ook veel vloggende jongens zijn? Ook al zie je ze niet in deze documentaire, ze zijn volop te vinden op YouTube. Hun video’s hebben vaak net wat andere content. Zo maakt bekende Nederlandse vlogger Kwebbelkop (11,5 miljoen volgers) bijvoorbeeld gamevlogs, waarin hij zijn reactie laat zien terwijl hij computerspellen speelt.

    wat schuift dat?

    Met vloggen kun je geld verdienen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt betaald krijgen voor advertenties die voor, tijdens of na de video afspelen. Ook kun je samenwerken met sponsors, die je als vlogger noemt in je video’s of waarvan je terloops producten in je video laat zien. En YouTube betaalt je ook bij een hoog aantal views op je video.

    Per duizend views, ontvang je tussen de 50 cent en 1,50 euro op je rekening. Naar welke rekening gaat dat dan als je nog minderjarig bent? Veel jonge vloggers hebben een spaarrekening waar ze pas bij kunnen als ze achttien zijn. Voorlopig mogen ze daar alleen gebruik van maken als ze nieuwe apparatuur willen kopen, zoals microfoons of een camera.

    succes als vlogger

    Om je kanaal op YouTube relevant te houden upload je in ieder geval een á twee keer per week een video. Met minder verlies je kijkers. Ook is het belangrijk dat video’s minimaal tien minuten lang zijn. Dan pas ben je interessant voor YouTube, die zoveel mogelijk kijktijd wil genereren, en wordt je door algoritmes tussen aanbevolen video’s van kijkers geplaatst. En wat adverteerders betreft: hoe langer de video, hoe meer ruimte voor reclame.

    Als je dus een succesvol kanaal wil neerzetten en er ook nog wat mee wil verdienen, ben je in ieder geval wekelijks content aan het maken. Dit zou je kunnen zien als een bijbaantje, maar voor
    veel kinderen is het ook puur een hobby. Het is maar net hoeveel tijd je er
    zelf als vlogger in wil steken. En of je naar je kanaal kijkt als een business die
    goed moet lopen, of als een plek om je hobby uit te kunnen oefenen. 

    mama manager

    Jongeren met een eigen kanaal op YouTube zijn eigenlijk al een beetje kleine ondernemers. In het geval van een eigen onderneming op jonge leeftijd, is het aan de ouders om een oogje in het zeil te houden: gaat het nog goed op school? Neemt het vloggen niet te veel tijd in beslag? - vooral niet in de avonduren? Er is inmiddels ook aandacht bij de inspectie Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor het relatief nieuwe fenomeen van kindvloggers.

    Vaak zie je bij jonge vloggers, zoals je in deze documentaire, dat de ouders - of een van hen - hun kind ook helpt. Bij het
    monteren van de video’s, of het voorbereiden: zoals het kopen van
    make-up of snoep dat voor een challenge gebruikt wordt. Soms worden
    ouders zelfs de manager van hun kindvlogger. 

    kijkgedrag van jongeren

    Youtube is samen met Snapchat en Instagram onder jongeren het grootst groeiende en sterkste sociale mediaplatform op dit moment.

    Er zijn geen recente cijfers die ons vertellen hoeveel tijd jongeren onder de achttien aan YouTube besteden. Maar een onderzoek van vier jaar geleden van EenVandaag geeft ook een beeld: in 2015 zat 52% van de jongeren in Nederland minimaal drie uur per dag op sociale media.

    En waarom zijn vlogs op YouTube zo’n leuke tijdsbesteding? Vaak kunnen jongeren zich identificeren met een vlogger. Een vlogger deelt zijn of haar leven met de kijkers en het kan gaan voelen alsof je zelf bevriend bent met die persoon. En er zijn zo veel verschillende videogenres in het vloggerslandschap, dat er voor bijna ieder wat wil is. Kijk hieronder maar.  

    van slijm tot morning routine - populaire genres

    1. slijmchallenge

    Slijm doet het goed op YouTube. Vloggers filmen zichzelf en soms een vriend of vriendin, terwijl ze verschillende kleuren slijm mengen, of bijvoorbeeld dingen uit het slijm moeten halen.

    Nina maakt slijm met haar moeder

    Just Jaydie in een slijmvideo

    2. gamevlog

    Je kijkt naar een YouTuber terwijl hij of zij een computerspel aan het spelen is. Het is na muziek de populairste categorie op YouTube.

    YouTuber Kwebbelkop in een van zijn gamevlogs

    YouTuber Clonny Games in een van zijn video's

    3. beautyvlog

    In een beautyvlog laat een vlogger zien hoe hij/zij zichzelf opmaakt of welke verzorgingsproducten die persoon gebruikt. Een populaire subcategorie hierin is ‘My morning routine’ waarin je een kijkje krijgt in het wakker-word-ritueel van de vlogger.

    een beautyvlog van Nina

    4. unboxing

    Unboxings zijn video's waarin pakketjes worden geopend van bijvoorbeeld speelgoed, make-up of goodiebags die vloggers (vaak) van sponsoren hebben gekregen.  

    een unboxing-video van Jaylinn

    de makers

    Joep van Osch

    Joep van Osch (1984) is documentairemaker. Hij maakt het liefst online films over actuele onderwerpen, zoals Farewell FacebookLattepappa’s (VPRO) en de online serie Boxing ’82 (Viceland). In zijn vrije tijd verzint hij dilemma’s voor Dilemma op Dinsdag

    Doortje Smithuijsen

    Doortje Smithuijsen (1992) is filosoof en journalist. Ze bestudeert moderne mensen: wie ze zijn en hoe ze leven. Ze schrijft reportages en interviews, onder meer voor NRC Handelsblad en Vrij Nederland. Daarnaast werkt ze aan een boek over influencers, dat begin 2020 uitkomt bij de Bezige Bij.

     

     

     

     

     

     

     

    extra leesvoer

    meer vloggen & YouTube