Een ding is zeker: het is winstgevend. In de VS betaalt Nestlé, of een van haar dochterondernemingen, vaak niet meer dan tien dollar voor een trucklading van 30.000 liter opgepompt grondwater. Nadat het in een fabriek in een flesje is gestopt, is zo’n zelfde lading 5.000 keer zoveel waard: een verbijsterende $50.000.
Bottled Life (aankoop) - wegens rechten niet meer online
De slag om ons drinkwater
Nestlé stelt dat haar missie is iedereen ter wereld van schoon drinkwater te voorzien. Maar dan wel uit een flesje van Nestlé, zo lijkt het. Drinkwater: een levensbehoefte of levensmiddel?
bijlagen
Nestlé is tegenwoordig het grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld, maar vindt zijn oorsprong in Zwitserland, waar Henri Nestlé ruim een eeuw geleden begon met het bottelen van lokaal bergwater. De multinational zegt haar nederige wortels te kennen en heeft een uitgebreide corporate social responsibility strategie. Het uiteindelijke doel is om iedere wereldburger van schoon drinkwater te voorzien.
Regie: Urs Schnell
Research: Res Gehriger