De dertigjarige influencers @jolielot, @larissabruin en @by.iris.sophia worden na jaren de vruchten te hebben geplukt van Instagram ingehaald door een volgende generatie jonge influencers. Hoever zijn ze bereid te gaan om hun ‘beroep’ als influencer uit te blijven oefenen? Hoe zorgen ze ervoor nog relevant te blijven? In 'Volg je me nog?' wordt de harde realiteit getoond die schuilgaat achter de perfecte plaatjes.

In Volg je me nog? portretteren filosoof en journalist Doortje Smithuijsen (Mijn dochter de vlogger) en regisseur Willem Timmers drie vrouwen, dertigers, die in de randstad wonen en ogenschijnlijk een leuk leven leiden vol glamorous events, gratis spullen en instagrammable huizen. Ze verdienen al ruim tien jaar geld met dat imago via Instagram. Ze reizen de wereld over en hebben honderdduizenden volgers.

wist je dat...

  • Instagram 10 jaar bestaat?
  • Het platform een miljard actieve maandelijke gebruikers heeft?
  • 71% daarvan jonger is dan 35?

Naarmate de documentaire vordert komen ook de mindere kanten van hun leven als influencer aan bod: de onzekerheid die het constant maar naar jezelf kijken veroorzaakt en hoe het voelt als je volgers verliest. Door de constant veranderende algoritmes nemen hun volgers en bereik af, en worden ze links en rechts ingehaald door een nieuwe generatie jonge influencers. Hoelang is het beroep van influencer eigenlijk houdbaar?

Iris (@by.iris.sophia) heeft momenteel 184.000 volgers. Jarenlang luisterde ze goed naar wat haar fans leuk vonden om te zien, maar ze krijgt steeds meer hang naar het tonen van haar authentieke zelf. Ze vindt het moeilijk om de balans te vinden tussen doen wat je volgers leuk vinden en doen wat je zelf leuk vindt.

Marlot (@jolielot) heeft momenteel 131.000 volgers. Een paar jaar geleden bestond haar leven uit feestjes en reizen, maar nu ze op het punt staat een kindje te krijgen slaat ze een nieuwe weg in. Ze weet niet goed wat voor gevolgen dat gaat hebben voor haar status als influencer.

Larissa (@larissabruin) heeft momenteel 88.600 volgers. Ze groeide gestaag op Instagram maar merkt dat het steeds moeizamer gaat. Naast haar account heeft ze ook een YouTubekanaal en een vlog. Ze experimenteert nu met TikTok om te kijken of ze daar een nieuwe fanbase kan opbouwen.

over de makers

Doortje Smithuijsen (1992) is filosoof en journalist. Afgelopen jaar maakte ze de VPRO-documentaire Mijn dochter de vlogger en schreef ze het boek Gouden bergen, waarin ze Instagram en influencers onderzoekt. Ook schrijft ze regelmatig artikelen voor de Volkskrant en tweewekelijks een column over digitalisering voor Trouw.

Willem Timmers (1985) is documentairemaker en regisseur. Hij maakte onder andere de VPRO-documentaires Mijn seks is stuk en Pete en de bananen. Daarnaast onderzocht hij samen met Tofik Dibi mannelijkheid in de gayscene voor de 2Doc Acting Straight.

colofon

Regie & research: Doortje Smithuijsen
Regie & camera: Willem Timmers
Producent: Totem Media 
Eindredactie: Lea Fels
Productie: Amber Smeele, Maxime Rozenstraten 
Productie VPRO: Rens Mevissen
Eindredactie VPRO: Ruby Deelen
Montage: Daan Wijdeveld
Geluid: Bente van der SpekLily van Leeuwen, Brandon Grotzinger, Sofie van der Meer 
Geluidsnabewerking: Taco Drijfhout
Muziek: Darius Timmer
Colorist: Fernando Barrientos
Spotter: Emma Magre