zondag 23 december, 20.15 uur, NPO 2

5. De slag om de Rode Zee

zondag 23 december, 20.15 uur, NPO 2

5. De slag om de Rode Zee

Aan het einde van de reis door de Sahara, wacht Soedan. Het land leefde decennialang in een internationaal isolement.

De Verenigde Staten legden Soedan in 1997 een handelsembargo om het land te straffen voor de banden die het aanging met radicale islamitische groeperingen, zoals die van Osama bin Laden, die een tijdje in het land woonde.

Bram Vermeulen reist over een van de wegen die Bin Laden financieerde, vlak voordat hij het land werd uitgezet. De Amerikaanse sancties tegen Soedan werden in 2017 weliswaar opgeheven maar de Soedanezen die Bram tegenkomt op zijn reis klagen juist over een ingestorte economie.

Bram stapt op de trein die vanaf de hoofdstad Khartoum naar het noorden van het land rijdt. Dit spoor is de ruggengraat van Soedan. Ooit aangelegd door de Britse kolonisator, die de katoenvelden ten zuiden van Khartoum wilde verbinden met de haven van Port Soedan, aan de Rode Zee.

Er reden uiteindelijk meer dan honderd locomotieven over het uitgebreide spoornetwerk van Soedan. Maar nu boemelt er alleen nog een treintje van Khartoum naar de stad Atbara. De trein komt uit China, het enige land dat gewoon zaken bleef doen met Soedan, ondanks de internationale sancties. De sancties blijken niet de enige reden waarom het spoor is ingestort. Het blijkt ook een bewust keuze te zijn geweest van de machthebbers.

Bram Vermeulen bezoekt de piramiden van Meroe, verdronken in Saharazand. De piramiden blijken te zijn leeggeroofd door Europese bezoekers. De buit ligt nu tentoongesteld in Europese musea. De sancties blijken teruggave in de weg te hebben gestaan.

Bij aankomst aan de Rode Zee, loopt Bram Turkse bouwvakkers tegen het lijf die druk bezig zijn een havenstad te herstellen die eeuwen geleden onder Ottomaans bestuur stonden. De Turken zijn terug in Soedan, en dat is niet tot ieders vreugde. 

< ga naar aflevering 4

advertentie