Anna Gimbrere (31) presenteert samen met Herman van der Zandt Oranje boven, Down Under.

Je bent niet alleen presentatrice, maar ook wetenschapper.

‘Ik heb natuurkunde gestudeerd. Dat vond ik geweldig, maar het is ook heel abstract. Als ik thuiskwam na een dag ploeteren op een rekensom kon ik niet eens aan mijn vriend uitleggen wat ik had gedaan. Ik besloot daarom geen onderzoeker te worden, maar wilde wel iets met wetenschap doen. Toen kwam ik terecht op de redactie van de Nationale wetenschapsquiz. Daarnaast heb ik bij The Mind of the Universe en De kennis van nu gewerkt en ik vind het ook leuk om voor de camera te staan. Ik heb al wat ervaring opgedaan bij de programma’s Galileo en Tijd voor MAX en besloot dat ik me verder wilde ontwikkelen als presentatrice.’

Hoe ontstond het idee om verslag te doen van de Solar Challenge?

‘In mei maakten we een aantal opnames van het Solar Team van de TU Eindhoven. Toen legde chef wetenschap Rob van Hattum contact met de NOS en ging het ineens heel snel. In juli hoorden we dat het programma doorging en sindsdien zijn we keihard bezig met de voorbereidingen. Ik volg de drie teams van de universiteiten van Twente, Delft en Eindhoven. Ik voel me verwant met de studenten, al ben ik inmiddels veel ouder. In het dagelijkse programma komen behalve een verslag van de race ook items uit Nederland over innovaties die ermee te maken hebben.’

Nederland wint de World Solar Challenge bijna altijd. Is het een soort WK korfbal of is er wel serieuze concurrentie?

‘Bij de vorige editie in 2015 werden Delft en Twente eerste en tweede in de categorie voor raceauto’s en Eindhoven won de wedstrijd voor familieauto’s. Nu is het devies van alle andere teams dus: beat the Dutch. De Nederlandse auto’s zijn echt heel goed, maar dit wil niet zeggen dat de andere slecht zijn. Qua technologie doen landen als Japan en Duitsland niet onder voor onze teams. Ook grote universiteiten als Stanford uit Amerika doen mee, al zijn er ook middelbare schoolteams. Nederland neemt de race wel heel serieus, maar ze zullen niet op hun sloffen winnen.

De organisatie van World Solar Challenge past de regelgeving overigens steeds aan. De technologie wordt geperfectioneerd, dus elke editie komen er nieuwe regels bij. Daardoor stimuleren ze creativiteit en innovatie.’

Hoe zijn de teams samengesteld?

‘Er is een strenge selectie voor de deelnemers, waarbij gelet wordt op verschillende disciplines en of de persoonlijkheden op elkaar aansluiten. Zo zijn er echte techneuten bij, die misschien niet zo sociaal zijn, maar worden gewaardeerd om hun kennis. En de meiden die verantwoordelijk zijn voor de pr hebben juist wel weer sterke communicatieve vaardigheden. De drie coureurs van het team uit Delft zijn trouwens ook allemaal vrouwen, dat is erg leuk en bijzonder. De studenten geven er een jaar van hun studie voor op, maar dat is het wel waard, want ze leren er veel van en het is heel goed voor hun cv. Ik heb alle drie de ploegen nu een beetje leren kennen en het zijn heel enthousiaste, hechte teams. Er heerst een bijna hippieachtige sfeer. Uniek aan de Nederlandse teams is dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden heeft, zonder sterke hiërarchie. Daardoor werkt iedereen heel goed samen en de resultaten zijn er ook naar.’

Hoe verloopt de race?

‘De teams rijden van Darwin naar Adelaide, dat is 3000 kilometer door de woestijn en daar doen ze ongeveer vijf dagen over. Ze kamperen langs de weg en staan om vier uur ’s nachts op om met zonsopgang weg te rijden. Er zijn verplichte stops om van coureur te wisselen en ze rijden gemiddeld tachtig à negentig kilometer per uur, dat is het efficiëntst. De auto’s rijden over de openbare weg en moeten zich dus aan verkeersregels houden en bovendien uitkijken voor overstekende kangoeroes. Bij elke deelnemer hoort een volgauto van de organisatie en wij rijden ook met ze mee. Productioneel valt de race voor ons niet mee, want er is in die woestijn geen bereik. We moeten meedraaien op het satellietnetwerk van de organisatie.’

Zitten de auto’s vol geheime technologie?

‘Ja, dat maakt het soms moeilijk om de voorbereidingen te filmen. Er zijn altijd een paar teamleden zenuwachtig, omdat ze bang zijn dat de concurrenten hun innovaties stelen. Twente heeft geheime technologie in de motor en een van de studenten heeft een uniek aerodynamisch ontwerp bedacht. Maar er wordt ook gewerkt met bestaande technologieën. Zo krijgt de toeschouwer ook meer vertrouwen in technologie. Als je er 3000 kilometer mee door de woestijn kan rijden, dan zal het wel goed zijn.’

Wat is de meerwaarde van de World Solar Challenge?

‘De race is er ten eerste om te laten zien dat de technologie snel vordert en dat er veel vooruitgang geboekt kan worden als je mensen uitdaagt. We willen allemaal van fossiele brandstoffen af, maar mensen houden niet van de negatieve sfeer die eromheen hangt: dat we van alles niet meer mogen of kunnen. Deze race benadrukt wat we juist wel kunnen. Het is een spannend spel, een soort catwalk waarop we laten zien wat we allemaal in huis hebben en tegelijk ook een vooruitblik op de toekomst. De technologie achter zonne-energie is echt niet alleen voor nerds, maar het is sexy en cool. Ik denk echt dat het de wereld gaat veranderen. En als je mensen op de juiste manier uitdaagt, kunnen ze volgens mij alles. Dat voel je als je tussen die studenten loopt. Heel inspirerend.’