Nuna9 van het Delftse team rijdt de race als een zonnetje. Al een paar dagen voor de finish staat ze ruim voor op de nummer twee en zo sleept ze uiteindelijk de winst binnen.

Klaar voor de start?

Het Nuon Solar Team doet mee met 'Nuna 9'. De zonneauto is dit jaar 30 procent kleiner geworden dan de vorige Nuna. Volgens het Delftse team is ze perfect gevormd voor de wind, zo heeft ze evenveel luchtweerstand als één zijspiegel van een Tesla.

Het team van de TU in Delft had de kampioensbeker nog in bezit. Die hebben ze dit jaar meegenomen naar Australië, want nu moeten ze opnieuw strijden om hem mee naar huis te nemen. Dat lukt ze uiteindelijk behoorlijk goed. Na deze week mag de beker terug mee naar huis.

Zevende winst

Het is de negende keer dat het team mee doet aan de World Solar Challenge. Dit is de zevende winst voor de studenten uit Delft. De andere twee keer werd het team tweede.

De Nuna9 heeft goed haar best gedaan tijdens de race. In de laatste dagen van de World Solar Challenge wordt het verschil tussen Delft en de andere teams steeds groter. Het Nuon Solar Team rijdt vooruit en de nummer twee, Michigan, begon op de laatste dag met wel twee uur achterstand. Het zou erg lastig worden om het team nog in te halen.

Snelheid omlaag

De organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge scherpt elke editie de spelregels van de zonnerace aan. Hierdoor worden de deelnemers maximaal uitgedaagd, maar de gemiddelde snelheid gaat er ook door omlaag.

Zo haalde Nuna9 in Australië een gemiddelde snelheid van zo’n 81 tot 82 km per uur. Niet eerder deed het Nuon Solar Team zo lang over de zonnerace. Twee jaar geleden versloeg het Nuon Solar Team concurrent Twente met 8 minuten: een minimaal verschil op een race van 3.000 kilometer. Toen lag de gemiddelde snelheid van het Nuon Solar Team nog op 91,75 km per uur.

foto's van Nuon Solar Team

Nuna in het Australische landschap.

Dit zijn de drie coureurs van het Delftse team.

Nuna 9 bij het scrutineering.