HET INTERVIEW
09.00 - 10.00: HET INTERVIEW
## DE TOEKOMST VAN DE PUBLIEKE OMROEP
Harm Bruins Slot wist op zijn achtste al wat hij wilde worden: burgemeester.
En erg lang hoefde hij, inmiddels jurist geworden, niet te wachten. Op z'n dertigste werd hij al burgemeester van het Groningse Winsum. Zeewolde, Ridderkerk en Apeldoorn volgden.
Na twintig jaar burgemeesterschap kwamen de headhunters langs. Bruins Slot ging de Informatie Beheer Groep managen, het orgaan dat verantwoordelijk is voor de studiefinanciering. Dat was niet zo’n succes. Vervolgens werd hij secretaris-generaal bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Dat was de carrière tot nu toe, want sinds 1 april van dit jaar is Bruins Slot voorzitter van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep: de burgemeester van het Mediapark & Hilversumse omstreken dus.
De Raad van Bestuur van de Publieke Omroep heeft de dagelijkse leiding over de NOS, voert het financiële, technische en economische beleid van de Publieke Omroep en coördineert de programmering op de radio- en televisiezenders.
Een gesprek over de forse bezuinigingen onder de Publieke Omroep. Moet de Publieke Omroep nog meer concurreren met de commerciëlen of zich juist meer storten op zijn publieke taak?
Bruins Slot heeft vooral bekendheid gekregen om zijn openbaar gemaakte salaris. Toen dat bedrag in al zijn publieke naaktheid tot iedereen doordrong, onstond er ophef.
Deze week is een actiegroep van bezorgde omroepmedewerkers naar buiten getreden met een website en veel reacties, zoals die van Jan van Loenen, redacteur van NOVA. Van Loenen geeft in deze uitzending live zijn reactie op de bezuinigingen. De praktijk is namelijk dat die bezuinigingen wél ten koste gaan van programma's en ten koste van jonge programmamakers die geen vast dienstverband hebben.
====
## FORD TRANSIT NIET OP FILM FESTIVAL
Gisteren besloot de VPRO-televisie de documentaire Ford Transit van de gelauwerde Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad terug te trekken van het Nederlands Filmfestival.
De documentaire, die vorig jaar op televisie is uitgezonden, gaat over de taxi's die de Palestijnen in de bezette gebieden gebruiken om de controleposten van het Israelische leger te omzeilen. De hoofdpersoon in de film blijkt in werkelijkheid geen taxichauffeur te zijn, maar acteur. Abu-Assad heeft fragmenten in scene gezet zonder dat in de film duidelijk wordt dat er dramaturgische middelen zijn gebruikt. Hany Abu-Assad is aan de telefoon en Djoeke Veeninga praat met hem.
====