Een nieuw seizoen Medialogica 25 maart 2021 Het nieuwe seizoen van Medialogica gaat op 4 april op NPO 2 van start. De afgelopen maanden onderzochten onze makers meerdere gebeurtenissen waarbij beeldvorming een cruciale rol heeft gespeeld. In dit artikel lees je meer over de onderwerpen en over de totstandkoming van de komende vier afleveringen.
Leidinggevende traumacentrum schendt beroepsgeheim 23 maart 2021 Een leidinggevende van traumacentrum Altrecht, die zonder toestemming stelselmatig heeft meegelezen in het dossier van een cliënt, is daarvoor berispt door het Regionaal Tuchtcollege in Amsterdam. De vrouw deed dit naar eigen zeggen ‘uit nieuwsgierigheid’ en ‘omdat ze bezig was zich een mening te vormen’ over de behandelmethode. Inmiddels is het Topreferent Traumacentrum (TRTC) opgeheven.
‘Het risico is dat we dingen missen’ Nota werpt licht op kloof wetenschap en praktijk in terrorismebestrijding 20 maart 2021 Een ‘quickscan’ van terrorismewetenschappers had gevolgen voor het Amsterdamse antiradicaliseringsbeleid. Uit een vertrouwelijk document blijkt nu dat bij de NCTV stevige kanttekeningen zijn geplaatst bij het rapport.
De macht van de onderbuik de Deventer Mediazaak 19 maart 2021 In de vierde aflevering van De Deventer Mediazaak onderzoekt Annegriet Wietsma hoe Maurice de Hond probeert het publiek te paaien voor zijn alternatieve theorie over de Deventer Moordzaak.
Iedere partij een eigen journaal Welkome stemhulp of bron van misinformatie? 17 maart 2021 Dit verkiezingsjaar proberen de partijen meer dan ooit de kiezer via de sociale mediakanalen te bereiken, met eigen journaals, podcasts en live-gesprekken. Alles opgenomen in mooie studio’s en met goed uitgelichte sprekers. Bijkomend voordeel: lastige vragen hoef je er als politicus niet te beantwoorden.
Albert Heijn schikt met ananasboer ‘Kwabena’ (die eigenlijk Okwesi heet) 12 maart 2021 Buiten zijn medeweten om prijkte ananasboer Okwesi Johnston jarenlang op een reclameposter voor het liefdadigheidsfonds van Albert Heijn. Na een uitzending van Argos is hij alsnog financieel gecompenseerd. Onderzoeksjournalist Olivier van Beemen spoorde de boer op nadat hij de poster had zien hangen bij de supermarkt bij hem om de hoek.